lördag 5 januari 2013

Pistaschpanerad torskrygg med ljumma grönsaker och saffranssmör



Det var väldigt länge sedan jag delade med mig av något fiskrecept, så det är verkligen på tiden. Det betyder inte att jag inte ätit fisk sedan i somras! Nejdå, jag äter fisk i tid och otid, minst ett par gånger i veckan, men jag har inte tyckt att det varit så mycket att blogga om eftersom det varit gamla favoriter i repris med väldigt små justeringar. Här kommer nu i alla fall ett recept, som jag tycker ni ska testa, för det var SÅ gott! Dessvärre gör bilden inte alls rättvisa åt anrättningen. Du kan använda vilka grönsaker du vill till rätten, och öka eller minska mängderna precis som du vill. Det här blev i alla fall lagom för L och mig.

Du som äter enligt LCHF kan också med gott samvete ta för dig om du väljer "ofarliga" grönsaker som passar dig.

2 bitar torskrygg á ca 150 g
1 ägg
vitlökssalt, svartpeppar
1 dl naturella pistaschnötter
olja/smör till stekning

200 g morötter
250 g blomkål
200 g broccoli
några sparrisstjälkar

saffransörtsmör som du fick recept på igår

Tina fisken om den varit fryst.
Vispa ihop ägg, vitlökssalt och peppar i en djup tallrik och lägg i torsken. Låt den ligga ungefär en kvart, och vänd bitarna då och då.
Mixa pistaschnötterna fint i matberedare, eller mal dem. Bred ut på en tallrik.
Ta upp fisken och låt den rinna av lite, och vänd den sedan i pistaschpaneringen. Använd ex vis en matlagningspincett så går det lättare. Lägg upp fisken på en ny, ren tallrik att torka till lite.
Förbered under tiden grönsakerna.
Skala och slanta morötterna, bryt blomkål och broccoli i buketter.
Koka grönsakerna så mjuka som du vill ha dem i lättsaltat vatten, morötterna som behöver längst tid först, och sedan de andra vartefter. Sparrisen behöver bara någon minut, och knappt det. Jag missade att ta av den i tid, därav det slokörade utseendet!! Häll av kokvattnet, och spara det ev till senare soppkok.
Hetta upp rikligt med smör och olja i en stekpanna, och stek fisken frasigt gyllenbrun på båda sidor. Det går fort, handlar bara om några minuter på varje sida.
Lägg upp grönsakerna tillsammans med torsken, och lägg på en skiva saffransörtsmör på den varma fisken.
Smaklig måltid!




 







 

2 kommentarer:

  1. Mums, vad gott! Nu blev jag sugen på att laga något med fisk! :)
    Spännande panering med pistagenötter!
    Ha en toppen lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera