torsdag 24 januari 2013

Grönkålslåda med ost - gluten och laktosfri



Men hörrni så kallt det är! Minus 20 grader drygt! Jag har sovit med långkalsingar och raggsockor, och vägrade nästan kliva upp idag. Bor man dessutom i ett gammalt hus som vi riskerar vattnet att frysa i ledningarna, och L får gå upp flera gånger per natt och spola i kranarna. Nää, idag är en dag jag gärna skulle ligga kvar och kura under täcket, men det går ju inte för sig. Jag kan ju inte låta er svälta ihjäl, så här är jag nu, huttrande men bloggredo! Förresten kommer lilla I och hennes föräldralediga pappa på besök idag, och då tittar solen fram hur många minus termometern än visar!

Än är inte grönkålstiden slut! Förresten hoppas jag att den aldrig tar slut, för grönkål är en sån fantastisk grönsak, nyttig som få och fullproppad med en massa välgörande ämnen av alla de slag. Här har jag gjort en enkel grönkålslåda - eller kanske gratäng - och smaksatt med en smakrik ostblandning av alla möjliga olika sorters ost. Jag valde olika hårdostar så att min laktosintoleranta dotter också skulle kunna äta av den. Jag gjorde lådan första gången till jul, och den blev en ny favorit på julbordet. Sedan dess har jag faktiskt gjort den ytterligare två gånger, både med färdigskuren grönkål (fanns nog bara till jul), färsk egenrepad och grovhackad, och fryst tinad. Om du använder fryst grönkål så krama ur vätskan ordentligt, annars är risken stor att det blir för blött.

Givetvis kan du göra grönkålslådan utan ost, och med någon alternativ grädde om du inte tål mjölkprodukter. Då får du i stället krydda på lite extra med någon god kryddblandning.
Grönkålslådan passar även perfekt till alla LCHF-are. Välj då en lämplig korv eller kanske skinka eller bacon till.

300 g färsk, grovhackad grönkål - jag var alltså lite bekväm och köpte färdigskuren vid ett tillfälle
vatten + 1 msk buljongpulver från Biofood
ca 125 g blandad ost -  ev även med laktosfri ädelost Aura som ger god smak
4 stora, ekologiska ägg
3 dl LF matgrädde
1 dl smetana
2 msk Kunglig Salladskrydda från The Spice Tree
lite extra vitlökssalt från kvarn

Repa, skölj och grovhacka kålen om du använder färsk som inte redan är repad och skuren.
Koka upp vatten med buljongpulver, och lägg i grönkålen att sjuda ca 5 minuter.
Häll av och spara gärna buljongen till senare soppkok av något slag, för den är också full med näringsämnen.
Pressa ur vätskan, och lägg grönkålen i en smord, ugnsfast form.
Fördela osten över.
Vispa ihop ägg, grädde, smetana, kryddblandning och lite salt, och häll över.
Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 25 - 30 minuter, tills äggstanningen stelnat och ytan är gyllenbrun.
Ät grönkålspannan som den är, som vegetarisk rätt med någon sallad till, eller servera ex vis tillsammans med prinskorv eller skinka.











6 kommentarer:

  1. Ser så gott ut!:) Måste också köpa lite grönkål!
    Ja, visst är det kallt! -23 var det hoss idag imorse!
    Jag längtar till våren!
    Ha en fin dag!
    kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp grönkål, Lana, det är verkligen en supergrönsak! Gissa om jag också längtar till våren! Burr vad kallt det är! Kram!

      Radera
  2. Känner igen mig i din beskrivning precis. Här är det jag som måste spola vatten för min gube jobbar natt! Raggsockorna på till flanellpyjamasen! Eftersom mina luftrör varit kaputt sen allhelgona vågar jag inte promenera när det är så kallt som -15 här på dagen. Suck!
    Jag försöker träna lite inomhus istället. Men det är svårt att hålla sig när solen skiner så vackert där ute.//Kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är bäst att vara rädd om sig! Kylan är verkligen inte bra om man har känsliga luftrör, så håll dig inne! Jag var faktiskt ute på en promenad idag, och såg ut som ett snömonster när jag kom hem, med rimfrost precis överallt! Vi får hoppas att det snart blir bättre så du kan våga dig ut. Kram tillbaka!

      Radera
  3. 20 minus!!! Inte konstigt att du har raggorna på då!
    Grönsakslådor är så gott, tror du det funkar med frusen grönkål också?

    Värmande kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur!!?? Okristligt är ordet! Det var lite mildare mitt på dagen, men nu kryper termometern nedåt igen. Tack för de värmande kramarna, de behövs verkligen!
      Går jättebra med fryst grönkål. Har testat det också. Då förvällde jag den inte. Tinade bara och kramade ur vätskan ordentligt så det inte skulle bli för blött.
      Kram tillbaka!

      Radera