torsdag 3 januari 2013

Blandsylt - efter frysskåpsavfrostning



Det är nyttigt att frosta av frysen emellanåt! Då hittar man  - mellan olika oidentifierbara isklumpar - saker som man alldeles glömt bort att man hade. Hm, det var nog lite för länge sedan det gjordes sist kan jag lugnt konstatera.

Hursomhelst bestämde jag mig för att koka lite sylt på bär som jag hittade. Det var mest hallon, men även några blåbär och vilsekomna svarta vinbär. Det blev en enkel, god och väldigt lättgjord sylt. Mums till pannkakor, ostkaka eller hirspudding.

550 g blandade frysta bär - ta det du hittar och tycker om
3/4 dl kokosblomssocker
2 kanelstänger

Lägg bären i en kastrull (det behövs inget vatten när bären varit frysta) tillsammans med kanelstängerna, och koka upp. Småkoka tills bären tinat och börjar såsa sig. Jag kokade mina bär ca 6 minuter.
Häll i kokosblomssockret och koka några minuter till, bara så att det löser sig och "simmar till sig"..
Häll upp sylten på en varm, torr burk. Det blev precis lagom till en "stor honungsburk".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar