torsdag 6 december 2012

Krämig, sötstark, hemlagad senap med grädde och muscovadosocker







Det finns massor med olika sorters senap att välja på i affärerna, och även på apoteket som gör sin
egen senap. Så det är absolut inte nödvändigt att själv göra senap. Men det är ju så kul, och så enkelt, så varför inte testa? Lättast blir det om du har en riktigt bra mixer. Har du inte det föreslår jag att du mortlar senapsfröna ordentligt i torrt tillstånd innan du går vidare.

Förra året knåpade jag ihop den här senapen, som gjorde stor succé på julbordet. I år hade jag lust att pröva en mer krämig och lite mildare variant med grädde. Inte alls dum heller! Eftersom det är färsk grädde i senapen blir den inte lika hållbar som den andra, men jag tror inte det är ett så stort problem. Den försvinner snabbt tillsammans med julskinkan och andra av julens rätter.

50 g gula senapsfrön
40 g bruna senapsfrön
1 msk mörkt muscovadosocker
1 msk ljust muscovadosocker
1 dl vispgrädde
1 dl vatten
½ tsk salt - lite drygt
1 msk fruktig balsamvinäger - jag använde mangobalsamico från Zeta

Blanda senapsfrön och muscovadosocker i en mixerskål. Mortla gärna senapsfröna innan.
Koka upp vatten och grädde och slå över. Rör om och låt stå över natten.
Tillsätt salt och balsamico, och mixa senapen riktigt slät. Det tar en stund. Låt den mogna några dagar i kylskåpet innan du börjar använda den.

2 kommentarer:

  1. Riktigt god var den. Nu längtar jag efter en skinkmacka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte utan! Själv har jag testat den till vanlig, hederlig korv idag. Mums!

      Radera