söndag 4 november 2012

Smörgåstårta med goda fyllningar - gluten- och laktosfri




Häromdagen gav jag ju recept på en bra glutenfri smörgåstårtbotten. Här kommer nu receptet på hela smörgåstårtan, som avnjöts igår på ett födelsedagskalas. Stort grattis, Barbro, och ha en riktigt härlig födelsedag när den "riktiga" dagen snart infinner sig!!

Kom ihåg att fylla smörgåstårtan dagen innan den ska ätas, så fyllningarna hinner safta bottnarna ordentligt. Fyllningarna ska vara ganska lösa i konsistensen.

1 glutenfri smörgåstårtbotten, delad i 3 delar

Fyllning 1: 2 stora, ekologiska ägg, kokta ca 8 minuter + ca ½ dl mildrökt kaviar + ca 3/4 dl LF grädde + en "vippa" dill

Fyllning 2: 100 g ugnsbakad eller kokt lax + 2 skivor Najadlax (rökt), ca 40 g + ½ dl majonnäs + ½ dl LF grädde + 1 tsk Dijonsenap + lite pressad limesaft + ev krydda

Att bre över tårtan: ½ dl smetana + ½ dl LF färskost med vitlök + 1 msk majonnäs

Garnering: Ta det du tycker om t ex kokta skivade eller hackade ägg, skalade räkor, några skivor Najadlax, dillvippor, romanticatomater, citronskivor, röd eller svart kaviar, physalis, druvor, sallad

Mixa ihop fyllningarna, och bred över bottnarna. Picka gärna bottnarna lite med en gaffel innan så fyllningarna rinner ner ordentligt, och lägg på lite i taget så det sugs upp av bottnarna och inte svämmar över.
Min ugnsbakade lax var ganska smakrik - jag hade rejält med en fiskkrydda över - så jag tyckte inte det behövdes något extra. Smaka av och avgör själv. Jag ugnsbakade laxen i knappt 125 grader till en innertemperatur av 52 grader.
Lägg ihop bottnarna.
Blanda ihop smetana, färskost och majonnäs, rör det jämnt och klumpfritt, och bred över hela tårtan. Jag skar av lite av den allra yttersta skorpan på brödet så det skulle fastna ordentligt.
Täck över väl, och ställ kallt i kylskåpet till nästa dag.
Garnera smörgåstårtan som du vill.







 







 

1 kommentar: