fredag 23 november 2012

Risotto med ugnsbakade majskycklingbröst
















God och lättlagad helgmiddag utan så mycket krusiduller. Ja, jag vet att jag är lätt insnöad på kryddorna från The Spice Tree, men jag tycker ju att de är så goda och användbara. Självklart kan du använda andra kryddor om du hellre föredrar det. Om du går in på länkarna nedan, så kan du se vad respektive kryddblandning innehåller.

Ha en fin inledning på helgen allihop! Här skiner solen, och jag kanske ska försöka sticka näsan utanför dörren efter mina tio dagar i "karantän".


2 msk Kunglig Salladskrydda (The Spice Tree)
2½ dl risottoris
1 l hönsbuljong
1 msk fruktig balsamvinäger - jag använde min från Sydafrika med bl a kapkrusbär, men annan går också bra, tex mango eller citron
60 g riven parmesan av riktigt smakrik, långlagrad sort
olivolja

2 stora majskycklingbröst, ca 600 g sammanlagt
1 msk Italiensk kycklingkrydda (The Spice Tree)
lite olivolja

Till servering: extra riven parmesan

Börja med kycklingen som tar längst tid.
Klappa in lite olivolja runt hela kycklingen.
Lossa på skinnet, och gnid in kycklingbrösten med krydda runtom. Vik tillbaka skinnet, och lägg kycklingen i en ugnsfast form. Baka i ugnen på 120 grader tills innertemperaturen är 70 grader.
Kycklingen blir otroligt saftig och god av att bakas på så låg värme under riktigt lång tid.
Skiva upp kycklingen.

Sätt igång med risotton när kycklingen börjar gå upp mot drygt 60 grader i temperatur.
Flisa vitlöken fint, och fräs den i rikligt med olivolja tillsammans med Kunglig Salladskrydda.
Tillsätt riset, och fräs runt, så det kommer åt olja överallt runtomkring.
Tillsätt den kokande buljongen, lite i taget, under omrörning. Låt koka in innan du tillsätter mer.
Låt det koka ca 25 - 35 minuter beroende på vilket ris du använder. Mitt blev klart på lite drygt 20 minuter, då var det krämigt med lite hårdhet i kärnan.
Tillsätt balsamvinägern och rör ned osten så den får smälta.

2 kommentarer:

  1. Oh, vad gott det låter med ugnsbakad kyckling! Det måste jag också prova göra så fort vi kommer igång med vårt nya kök! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyckling är alltid gott! Hoppas ert nya kök snart är redo för nya, härliga matexperiment!

      Radera