lördag 3 november 2012

Pampig, kryddig pumpapaj - gluten och laktosfri



Det blev en bit pumpa kvar när jag gjorde vegetarisk soppa för ett tag sedan, och då passade jag på att också göra en pumpapaj, som legat och väntat i frysen på lämpligt tillfälle. Jag är inte så värst mycket för Halloweenfirande - skramlande skelett, avhuggna fingrar, drypande blod, skräckinjagande masker och spökutstyrslar är inte riktigt min grej - men visst kan jag tänka mig att äta en bit pumpapaj. Det känns ganska ofarligt!

Pumpapaj är faktiskt ett av amerikanernas mer lyckade påfund, och passar extra bra nu på hösten när de gula och orange frukterna lyser upp i torgstånd och butikshyllor. Det finns förstås en massa olika recept på just pumpapaj, men det här är min variant, en riktigt smakrik och mustig skapelse. Glutenfri förstås, och även laktosfri. Vill du göra pajen helt mjölkfri föreslår jag att du använder mjölkfritt margarin och Sour Supreme av soja i stället för smetana. Något havrealternativ kan säkert också fungera.

Ät pajen med lingon eller tranbär, och en klick vaniljsmakande grädde till. Du kan också blanda grädde och smetana för ett lite syrligare och friskare alternativ. Jag tog faktiskt ren smetana, för att få lite friskhet mot den söta pajen. Och ja, jag har hållit på och letat mig tokig efter det paket med tranbär jag köpte nyligen. Det FINNS inte! Måste ha blivit kvar i affären. Frysta hallon känns inte helt okej till pumpapaj, men man tager vad man haver.

Lycka till med höstbaket, och ha en riktigt fin helg, antingen du firar den med alla Halloweenattribut eller mer stillsamt med att tända ljus på kyrkogården och minnas nära och kära som inte längre finns hos oss!

1½ dl durramjöl
1 dl mandelmjöl
1½ msk ljust muscovadosocker
1 msk malda psylliumskal/fiberhusk
100 g LF smör
1 ägg

400 g muscatpumpa - eller annan pumpa
½ dl ljust muscovadosocker
½ dl mörkt muscovadosocker
3 stora ägg - vägde 210 g tillsammans
½ burk smetana, 100 g
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk malda kryddnejlikor
½ tsk malda pomeransskal

Grädde/gräddblandning samt valfria bär till servering

Mixa ihop pajskalet i matberedare.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, smord och  fodrad med bakplåtspapper i botten.
Ställ in i kylskåpet minst en halvtimme att stadga sig.
Förgrädda pajskalet i 200 grader ca 10 minuter, med folieremsa runt kanten de första 5 minuterna.
Skala och tärna pumpan, och koka den mjuk i vatten så det knappt täcker. Tar ca 10 minuter.
Låt rinna av väl. Mixa tillsammans med sockret, och låt svalna till rumstemperatur.
Vispa i ägg och smetana, samt vaniljsocker och kryddor. Blanda om väl till en jämn smet.
Häll smeten i det förgräddade pajskalet, sätt in i ugnen, och sänk samtidigt värmen till 175 grader. Fortsätt grädda pajen tills smeten stannat och pajen fått fin färg.

PS Bildhanteringen fortsätter trassla, ni får ha överseende. DS










 








2 kommentarer:

  1. Oh, vad gott! Det är så sällan jag gör något av pumpa... ska nog laga något! :)
    Ha en underbar lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra, Lana! Ha det underbart där nere i Thailand! Oj vad mycket gott du kommer att äta, jag blir nästan lite avis. Men bara lite!

      Radera