onsdag 28 november 2012

Glutenfri bananchokladkladdkaka





Här kommer ännu en variant på en kaka som passar förträffligt att göra när bananerna fått det där lite bedagade utseendet. Igen!! Maken kom hemdragandes med ett lass bananer. Trots att fruktskålen redan var full av små brunfräkniga rackare! Ibland brister det i kommunikationen! Nåja, det var bara att skrida till verket och försöka ta reda på överflödet.

Jag har fått lite pippi på att blanda ned cornflakes i allt möjligt efter det lyckade försöket med lime/citronpajen häromsistens. Så också här. Du kan ersätta med mandelspån om du hellre föredrar det. Det ger i alla fall lite krispighet till kakan.

Garnerar gör du precis som du vill. En gräddklick och några bär kanske. Eller någon typ av Philadelphiafrosting. Turkisk yoghurt blandad med lite citroncurd, och några apelsin- eller clementinklyftor på toppen (nedersta bilden). Man kan också tänka sig en enkel florsockerglasyr (av kokosblomsflorsocker allra helst), med eller utan kakao, med eller utan kokos eller strössel. En variant är att ställa fram lite olika alternativ och låta gästerna själva välja garnering. Fritt fram för kreativitet!

På översta bilden har jag garnerat kakan med Philadelphia med mjölkchokladsmak. Uppriktigt sagt en ganska onödig produktnyhet, men jag tyckte det var spännande att testa. Jag tänker inte köpa det igen. Det är betydligt nyttigare och precis lika gott och enkelt att själv smaksätta den naturella Philadelphiaosten med rå kakao, kokosflorsocker och kanske lite vaniljpulver. Jag tyckte dessutom att osten var väldigt söt, så jag blandade ut med en halv burk smetana. Krämen räckte då till 12 kladdkakerutor.

4 hyfsat stora, välmogna bananer
2 msk fruktig balsamvinäger
3 stora, ekologiska ägg - mina vägde sammanlagt nästan 210 g
1 dl mörkt muscovadosocker
½ dl ljust muscovadosocker
1 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
1/4 dl mandelolja
3 dl mandelmjöl
1 msk malda psylliumskal/husk
1½ tsk bikarbonat
1½ tsk bakpulver
2 msk rå kakao (köper jag från Råvarubutiken)
1 dl cornflakes - mitt senaste ryck

Mosa bananerna med balsamvinägern.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt fluffpösigt.
Rör ned bananmoset och oljan.
Blanda mandelmjöl, kakao, husk, bikarbonat och bakpulver, och rör ned i fluffet.
Smula ned cornflakesen och rör om alltsammans. Blanda väl, men rör inte för mycket.
Häll ut smeten i en lite mindre långpanna, och grädda i 200 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, i ca 12 - 14 minuter.
Låt svalna, skär i rutor, och garnera enligt önskemål.
Kakan kan även göras i halv sats och gräddas i en vanlig rund springform.









 

8 kommentarer:

  1. Jag kan med näsan spåra en brun banan på kilometeravstånd. Det gillar jag inte! Brun banan i kaka däremot, nomnomnom. I somras åt vi lite för mycket av den här efterrätten med banan i: http://www.pickipicki.se/2012/07/har-ar-efterratten-igen/

    SvaraRadera
  2. Den kakan låter fantastiskt gott! Mums!
    Ha en toppen kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Kakan kan varmt rekommenderas, riktigt saftig och god! Jag kikade in på Pickipickis efterrätt, Tina, och den skulle säkert också utan problem slinka ned! Ha det bra lla tre!

    SvaraRadera
  4. Man blir alltid så inspirerad att testa på något nytt när man läser dina mumsiga recept!
    Idag snöar det så mycket i Stockholm, så vad passar bättre än att mysa inne med den här goda kakan!?
    Nu ska min bara bli klar i ugnen :)
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord Jenny! Då håller jag tummarna för att kakan blev riktigt lyckad, och att du fick en härlig mysstund inomhus.

      Radera
  5. Passade toppen på födelsedagskalaset. Såå god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev riktigt lyckad! Roligt att den uppskattades!

      Radera