torsdag 29 november 2012

Glutenfri adventspaj med skinka, ost, spenat, brysselkål och saffranscrème fraiche









Idag ligger hela världen - åtminstone min lilla värld här ute på vischan - inbäddad i vit florsockersnö, och adventsstämningen börjar så smått infinna sig. Det är vackert, vackert!

Då kanske det kan passa med en adventspaj? Ett väldigt bra sätt att få lite extra smak på sin paj är att ta någon smaksatt crème fraiche i fyllningen. Just nu till advent passar saffrans- och tomatvarianten extra bra, men jag kan tänka mig att någon av alla andra smaksatta varianter också passar väldigt bra. Årets Kock brukar få smaksätta sin egen crème fraiche hos Arla, och den senaste i raden är rostad vitlök/timjan, som är smaksatt av förra årets vinnare Tomas Diederichsen. Jag föreställer mig att varianten med fetaost/soltorkade tomater också passar fint i min paj.

Förutom smaksatt crème fraiche hade jag skinka, långlagrad ost, babyspenat, brysselkål och - som eftergift åt svärsonen som alltid blir lite extra stjärnögd vid anblicken av soltorkade tomater - ett gäng soltorkade körsbärstomater.

Just den här pajvarianten är svår att göra helt mjölkfri, men du kan naturligtvis ta någon alternativ yoghurt, crème fraiche eller grädde, och själv smaksätta med saffran och lite tomatpuré. Då hoppar du förstås även över osten. Äter du inte kött hoppar du över skinkan och dublar mängden spenat och brysselkål i stället.

Du kan även göra små minipajer enligt detta recept. De passar väldigt bra till förstärkt glöggfika. Hoppa då över förgräddningen av pajskalet, och minska gräddningstiden lite. Har du inte glutenbekymmer kan du använda din egen, beprövade pajdeg.

2 dl rårismjöl
1 dl hirsmjöl
1 msk PO-fiber
ca 110 g smör eller mjölkfritt margarin
2 msk turkisk yoghurt eller motsvarande mängd alternativ yoghurt

1 förpackning babyspenat, 65 g
12 - 15 små soltorkade körsbärstomater + lite av oljan
ca 175 g rökt skinka av bra kvalitet
10 - 12 brysselkål - jag använde fryst
ca 3 - 4 dl nyriven, långlagrad ost
1 burk crème fraiche med smak av saffran/tomat
1 dl grädde
4 ägg

Mixa ihop pajdegen i matberedare, och tryck ut degen i en lätt smord, låg och vid pajform.
Nagga botten, och ställ in i kylskåpet minst en halvtimme. Min fick stå ett par timmar.
Förgrädda pajskalet i 200 grader ca 12 minuter.
Hetta upp lite av oljan från körsbärstomaterna, och låt spenaten hastigt säcka ihop i pannan. Tillsätt också tomaterna. Ställ åt sidan.
Förväll brysselkålen ett par minuter, häll av, och halvera dem.
Mixa eller finhacka skinkan, och riv osten grovt.
Fördela spenat/tomater i pajskalet, sedan skinka, brysselkål och ost.
Mixa ihop crème fraichen med grädde och ägg, och häll smeten över pajen.
Fortsätt grädda pajen i samma ugnsvärme, 200 grader, ca 30 minuter.
Servera pajen en aning avsvalnad med någon sallad.
Gör du minipajer kan de serveras en aning ljumma eller helt avsvalnade.












 

2 kommentarer:

  1. Den här pajen låter såååå gott! :)
    Ha en fin torsdag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ÄR god, Lana! Både min svärson och mitt lilla barnbarn mumsade i sig med god aptit!

      Radera