måndag 8 oktober 2012

Veckans vegetariska - falafel i glutenfria pitabröd



Du har väl laddat ner appen Mathantverk, som tipsar om gårdsbutiker, delikatessbutiker och butiker som säljer närodlade produkter, varhelst du drar fram i riket? Tack vare den hittade jag en liten pärla till butik här i Uppsala som gått mig alldeles förbi, trots att den funnits i 3 år! Noll koll med andra ord, men jag skyller på att jag bor på vischan och inte så ofta är just i de trakterna. Karins skafferi heter butiken, som ligger i Luthagen. Där samsas härligt färskt, surdegsbakat bröd från Fabian Flink - för den som tål det - och bröd från Friends of Adam för oss som inte gör det, goda ostar och yoghurt från Eskesta gårdsmejeri, kycklingprodukter från Ockelbo Kyckling, hemgjord konfekt, härliga oljor, balsamvinäger, marmelader, inläggningar m m. Jag rekommenderar verkligen ett besök hos Karin för dig som är intresserad av mat och livets goda!




Bl a fick den här falafelmixen från EwaLie följa med hem.. Falafel är ju inte särskilt svårt att göra själv, men jag var nyfiken att testa. Rekommenderas om man har bråttom och snabbt vill svänga ihop en vegetarisk måltid. Så det här får faktiskt bli den här veckans Köttfrimåndagrecept. Mixen innehåller bara kikärtsmjöl, havssalt, kummin, persilja, vitlökspulver, koriander och vitpeppar. Inga konstigheter alls med andra ord. Följ anvisningarna på förpackningen bara, så enkelt att precis alla klarar det! Mixen räcker till 10 portioner, men jag tog bara en del eftersom det bara var maken och jag vid middagsbordet den här gången. Resten spar jag till annat tillfälle. Servera med sallad och tomatsås i pitabröd, eller på annat sätt om du föredrar det.






4 kommentarer:

  1. Kanske kan plocka fram mixen igen när jag kommer nästa gång, jag ÄLSKAR falafel ju :) Mums vad gott!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Håller med dig, Amy! Det är ju som sagt lätt att göra själv, men ibland måste man få vara lite extra bekväm! Ha det bra!

      Radera