fredag 28 september 2012

Lyxäppelmos med vanilj och Limoncello



Äppelskörden i år är inte vad den brukar vara, trots alla äppelträd som trängs i vår trädgård. Få se om det blir någon mustning överhuvudtaget i år.

Lite mos har det i alla fall blivit, och någon äppelkaka. Det här moset - eller kanske snarare kompotten - gjorde jag som fyllning till min potatistårta häromsistens. Det är jättegott som fyllning i olika bakverk, men kan också ätas " som vanligt" med lite gräddmjölk till.

Sötar gör du efter behag, och beroende på vilka äpplen du använder. Jag sötade bara med lite vaniljsocker. När jag har kokat äppelmos till lilla I, som är 10 månader, har jag gjort det helt osötat och naturellt, och det har blivit gott det också. men då har jag använt riktigt fina Transparent Blanche.
Vill du inte använda Limoncello kan du ta vatten med lite pressad citron och råsocker i stället.

1 kg skalade och urkärnade äpplen - obs färdigpreparerad vikt
1 vaniljstång
1½ - 2 dl Limoncello
lite vaniljsocker eller annan sötning efter behag
ev lite askorbinsyra

Lägg de skalade och urkärnade äpplena - skurna i mindre bitar - i en kastrull tillsammans med snittad och urskrapad vaniljstång. Häll på Limincellon. Börja med den mindre mängden.
Koka upp och låt småkoka tills äpplena mosar sig och faller sönder. Du avgör själv hur mosigt eller bitigt du vill ha det. Tillsätt ev lite mer Limoncello om det verkar för torrt. Det kan variera jättemycket beroende på äppelsort.
Tillsätt ev ett par kryddmått aksorbinsyra. Eftersom moset inte är så sött håller det sig inte så länge i kylskåpet, men går naturligtvis bra att frysa.
Smaka av med lite vaniljsocker eller ljust rårörsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar