tisdag 18 september 2012

Glutenfria mandeltekakor







Det här är ett försök till glutenfria tekakor, som jag tyckte blev helt okej, för att inte säga riktigt bra. Lätta att svänga ihop är de också. Jag har gjort dem två gånger för att försäkra mig om att de funkar. Första gången gjorde jag 6 stora och platta tekakor (de översta två bilderna). Andra gången gjorde jag 8 lite mindre och högre bullar, som fungerar lika bra som vanlig frukost/lunchmacka som till hamburgerbröd (de två undre bilderna). Bullarna är godast färska, men håller sig en eller ett par dagar i rumstemperatur, det har jag testat. De går förstås bra att frysa.

Eftersom tekakorna innehåller både hirsmjöl och rårismjöl platsar de inte som rena LCHF-bröd, men både mandelmjölet och de övriga ingredienserna håller nere kolhydratmängden, så GI-etikett kan de absolut få. För att inte tala om vilka bra kolhydrater det handlar om! Ekologiskt fullkornsmjöl och rena, naturliga ingredienser utan konstiga tillsatser, det kan inte bli bättre!

50 g kallpressad kokosolja eller fin rapsolja
1 dl turkisk yoghurt
2 stora ägg - mina vägde 155 g tillsammans
1 dl fint mandelmjöl
1 dl brunt hirsmjöl
1 dl rårismjöl
1 msk fiberhusk
½ tsk salt
1½ tsk bikarbonat

Smält kokosoljan i vattenbad, och låt svalna lite men inte stelna.
Vispa i yoghurt och ägg, och vispa slätt.
Blanda mandelmjöl med hirsmjöl, rårismjöl, husk, salt och bikarbonat, och rör ned i äggsmeten.
Blanda om väl och låt svälla 5 minuter.
Blanda om igen, och klicka ut 6 - 8 stora, platta tekakor på bakpapprad plåt.
Platta ut och jämna till med lätt oljade eller mjölade fingrar.
Grädda i 210 graders ugnsvärme, ca 10 minuter, till fin färg.
Låt svalna på galler under bakduk.

8 kommentarer:

  1. Ännu ett bra recept på glutenfritt bröd! tackar och ta emot! :)
    Ha en toppen dag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, varsågod! Är så glad om jag kan vara dig till hjälp. Ha det bra, Lana!

      Radera
  2. Ser både fluffigt och frasigt ut!
    Mums! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt en bra beskrivning! Den sista omgången lät jag bullarna svalna utan bakduk, och då blev ytan frasig och lite hårdare, medan innanmätet fortfarande var mjukt och fluffigt.
      Ha det bra, Malin!

      Radera
  3. Ett så spännande recept! Ser gott ut och innehåller ett par annorlunda ingredienser som jag skulle vilja prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul om jag kan inspirera dig till att testa något nytt och oprövat, Marja! Stort lycka till med baket!

      Radera
  4. Tack för ytterligare ett mumsigt recept! :-)
    Gjorde de här idag och har snart ätit upp alla. Ska funderar på om min söta gubbe ska få en när han kommer hem eller om han får vänta till nästa sats. ;-)
    Använde sojayoughurt istället och funkade bra! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så kul Malin! Jätteroligt att du uppskattade bullarna! Klart det går lika bra med sojayoghurt om man vill undvika mjölkprodukter. Jag tycker du ska bjuda din söta gubbe, inte mer än rättvist om du ätit upp alla andra, haha!

      Radera