söndag 16 september 2012

Enkel potatistårta med Limoncellokryddat äppelmos och grädde



För några veckor sedan gjorde jag en störtdykning i gamla gömmor, och gjorde flera fynd. Bl a hittade jag en gammal kokbok, som jag knappt kan minnas att jag sett tidigare. När jag öppnade boken trillade några handskrivna receptblad ut som min mamma skrivit 1925, alltså när hon var 20 år. De var bruna och knappt läsliga, men oj vad roligt det var att hitta dem!

I boken hittade jag ett recept på potatistårta som jag tänkte att jag ville testa som bidrag till
Månadens Sötsak. Temat för september är nämligen Enkelt, och jag tyckte receptet platsar där. Bara 3 ingredienser, och samma mängd av allt. Både när det gällde mammas receptblad och boken är instruktionerna ytterst knapphändiga, och ugnsvärme och tid får man gissa sig till. Det förutsätts tydligen att man ska kunna klura ut det på egen hand.

Jag gjorde min potatistårta glutenfri, men du som inte har några glutenbekymmer följer förstås originalreceptet och tar vanligt vetemjöl.

150 g smör
150 g rårismjöl - eller vetemjöl
150 g kokt, kall potatis

ca 5 dl äppelmos, köpt eller hemkokt - jag kokade skalade, urkärnade Transparent Blanche-äpplen tillsammans med lite Limoncello till en kompott, och smaksatte sedan med lite vaniljsocker.

2 dl vispad grädde smaksatt med en aning vaniljsocker

Häll mjölet i en bunke, och tärna i smöret. Smula med gaffel eller med händerna till en smulig massa.
Skala och finriv potatisen, och arbeta in den. Knåda ihop till en smidig och jämn deg, som delas i 3 delar.
Kavla ut varje degbit till en tunn, rund botten, gärna direkt på bakpapper. Jag prövade både och, och det gick bra på båda sätten men krävde visst handlag för att föra över den tunna botten till plåten från bakbordet. Bottnarna gick förvånansvärt lätt att kavla till fina rundlar. Nagga dem fint med en gaffel.
Grädda en plåt i taget på 200 graders ugnsvärme, ca 10 minuter tills den blir fint ljusbrun.
Låt svalna på galler.
Fyll tårtan med äppelmos och grädde strax innan servering. Bottnarna är sköra, så hantera dem varsamt när du lägger ihop tårtan.












4 kommentarer:

  1. verkligen fint gammalt resept skrev av det skall göra det senare


    yvonne pira västerås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för kommentaren, Yvonne! Ja visst är det roligt att damma av gamla, hederliga, väl beprövade recept! Det är lätt att de glöms bort blanda alla cupcakes, macaroner och andra nymodigheter. Lycka till med tårtan så småningom, hoppas den faller i smaken. Må så gott, och välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Den låter väldigt god! Bra botten, som man kan ha till mycket! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev riktigt god! Dessutom fick jag lite mysiga barndomsvibbar, eftersom jag pklötsligt mindes att både min mamma och mormor brukade göra potatistårta när jag var barn. Tårtan kan förstås fyllas med annat än äppemos. Kanske någon chokladmousse eller citronkräm. Ha en härlig helg!

      Radera