lördag 25 augusti 2012

Saftig björnbärskaka med mandelmjöl och durramjöl - glutenfri




När jag såg den här månadens utmaning hos Theresia på Söta Saker, "Reseminnen", var det första som dök upp i huvudet Rhodos, och första gången jag åt Baklava någon gång i början på 70-talet. Men idén förkastades snabbt eftersom jag insåg att det skulle vara en övermäktig uppgift att försöka skapa en glutenfri variant av detta söta, feta och honungsdrypande bakverk. Ljuvlig pannacotta från Italien kanske? Nej det har jag ju redan haft.

Till slut blev det ett alldeles färskt reseminne. För någon vecka sedan var vi bjudna till Torekov på den vackra Bjärehalvön, och kvällspromenaderna längs med stranden när vi försökte forcera de taggiga björnbärssnåren och i gengäld blev rikligt belönade med nästan kolsvarta, söta och aromatiska björnbär, hör till den här sommarens gyllene minnen! När jag kom hem gjorde jag den här kakan av en bunke bär som jag fick med mig hem.

Om ni inte har durramjöl i skafferiet går det bra med rismjöl, och om ni inte har tillgång till björnbär kan de bytas mot andra bär, blåbär, hallon eller vinbär t ex.

3 stora ägg
1½ dl ljust rårörssocker eller ljust muscovadosocker
75 g smält, avsvalnat smör - alternativt mjölkfritt margarin
2 dl mandelmjöl
2 dl durramjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
ca 350 g björnbär - eller andra bär
1 tsk malen kanel
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker riktigt pösfluffigt.
Blanda mandelmjöl, durramjöl, bakpulver och husk och blanda i äggsmeten med luftiga tag.
Rör försiktigt ned det smälta, avsvalnade smöret, och blanda om väl.
Häl smeten i en smord,  liten rektangulär form.
Fördela björnbären jämnt över hela kakan.
Blanda kanel och vaniljsocker och strö över bären. Använd gärna en liten sil för att få det jämnt fördelat.
Grädda kakan i 175 - 200 graders ugnsvärme ca 30 minuter.
Skär kakan i 12 - 15 rutor när den svalnat.
Servera björnbärskakan med lättvispad grädde, extra björnbär och gärna en kvist citronmeliss.
Jag doftade också lite kokosflorsocker över.








4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det är det verkligen! Björnbär är ett av mina många favoritbär. Igår kokade jag björnbärsmarmelad. Farligt gott!
      Ha en fin dag! Här verkar sommaren vara på upphällningen. Bara 10 grader och snålblåst, burr!! Hoppas det är bättre hos dig.

      Radera
  2. Det där såg verkligen gott ut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Marie! Ja, det blev en riktigt lyckad kaka, som varmt kan rekommenderas! Ha en fortsatt fin helg!

      Radera