tisdag 28 augusti 2012

Ljuvlig körsbärssylt med mörkt muscovadosocker



Även i år har jag haft nöjet att ta hand om en laddning körsbär, och det gör jag så gärna! Körsbärskakan har ni redan fått smaka, och nu blir det körsbärssylt. I år gör jag den lite annorlunda än förra året, och tar i mörkt muscovadosocker för lite extra smak och mustighet. Sylten är farligt god till det mesta! Du kan ha den på vanlig vaniljglass, till plättar, till ostkaka och som tillbehör till en mild dessertost. Riktigt lyxigt känns det att ta en rejäl klick till morgonyoghurten!

Vill du göra en riktigt lyxig vuxenvariant på sylten kan du på slutet ha i en skvätt Amaretto, som är otroligt gott ihop med körsbär.

2 kg urkärnade körsbär av lite syrligare sort - obs jag vägde dem när de redan var urkärnade
1 dl vatten - låter lite men bären saftade sig rejält
5 kanelstänger
1 stor, riktigt färsk vaniljstång
2 dl mörkt muscovadosocker
3 dl syltsocker
(½ - 1 dl Amaretto)

Koka upp bären i en stor och rymlig gryta tillsammans med vattnen och kanelstänger.
Skumma noga, och lägg ned den snittade och urskrapade vaniljstången. jag väntar med det momentet så jag inte skummar bort de goda och dyrbara vaniljfröna.
Låt koka på medelvärme ca 10 minuter.
Rör ned sockret - båda sorterna - och koka upp på nytt. Koka kraftigt några minuter tills allt socker smält, och häll sedan upp sylten på väl rengjorda glasburkar som du steriliserat i ugnen på 100 grader.
Sätt på locket på en gång och skruva åt ordentligt, så brukar sylten hålla sig över vintern.





2 kommentarer:

  1. Mmm... vad gott det låter! Mums!
    Är jätteglad att jag hittat din blogg! Googlat på glutenfria kex och på det sättet hittat din blogg och hittat ett otroligt bra recept på glutenfritt bröd! :)
    Min dotter är glutenkänslig (i och för sig ingen ska proppa i sig för mycket gluten...) och jag letar efter alla möjliga goda alternativ på bröd till henne som jag ska själv baka! Ska prova baka ditt bröd på chia, bovete- och rismjöl!
    Själv äter jag lågkolhydrat, gluten- och mejerifri kost som jag mår mycket bra av!
    Så kolla inne på min blogg du också! Kanske du hittar något recept som faller dig i smaken! :)
    Ska kika runt mer hos dig! Och så ska jag lägga dig på min favoritbloggar lista så jag kan hålla mig uppdaterad på dina inlägg! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Lana, så glad jag blir över att du hittat till min blogg och att du uppskattar den! Och vilken jättehärlig blogg du själv har, den återvänder jag gärna till! Hoppas du hittar många brödrecept som passar både dig och din dotter - andra recept också förstås - och att de ska falla i smaken. Må så gott och ha en fortsatt fin vecka du också. Kram tillbaka!

      Radera