torsdag 16 augusti 2012

Glutenfri "smörgåstårta" med pepparrotssmakande ostkräm och bresaola



Jag vet egentligen inte om jag ska kalla det här för smörgåstårta, men jag vet inte vad jag annars ska kalla det för. Hursomhelst kom skapelsen till när jag misslyckades med mitt LCHF-formbröd, som inte ville hålla ihop, utan bara smulade sig. I stället för att slänga alltihop i sopkorgen smulade jag ihop en del av brödet ännu mer, och tryckte ihop det till en botten i en form med löstagbar kant, fodrad med bakplåtspapper. Botten fick stå till sig i kylskåpet över natten, och sedan täckte jag den med en pepparrotssmakande ostkräm och garnerade. Beroende på vilken sorts bröd du använder så kan det eventuellt behövas lite smält smör för att hålla ihop det hela. Så här gjorde jag min "smörgåstårta"

ca 300 g lyckat eller misslyckat bröd - jag tog alltså av mitt LCHF-bröd. Den slutliga varianten fick mer husk och ytterligare ett ägg jämfört med "smulvarianten"

200 g Philadelphia
50 g chèvre
ca 2 tsk riven pepparrot

½ - 1 ask bresaola à 90 g
10 romanticatomater eller körsbärstomater
1 bit gurka
kvistar av basilika och dragon
oliver hade jag tänkt mig, men hade inga hemma

Smula ihop brödet, och tryck/pressa ihop det i en form med löstagbar kant. Tryck till riktigt ordentligt. Du märker säkert när du smular brödet om det behövs lite smör för att hålla ihop det. Jag gjorde min botten drygt en cm hög.
Täck över formen, och ställ in den i kylskåpet minst några timmar, gärna över natten.
Losssa botten och lägg den på ett fat.
Mosa ihop chèvren med en gaffel, och rör den med Philadelphian och pepparroten till en smidig kräm, som du breder över botten. Smaka av och tillsätt ev mer pepparrot, chèvre eller lite salt.
Garnera som du har lust. I stället för bresaola kan du ta rimmad eller kallrökt lax, äggskivor, citron och dillvippor. Om du föredrar en vegetarisk variant kan du ta vindruvor, päron, avocado, persimon eller vad du nu har lust med.

Som lite kvällsmys med något gott att dricka till räcker tårtan till 3 - 4 personer.

2 kommentarer:

  1. Jamen tänk så piffigt det kan bli av något misslyckat ändå.
    Grattis till andraplatsen i icas "potatistävling", läste om dig vid frukosten imorse :)Kul!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla Therése! Ja det var riktigt kul, och hedrande förstås!

      Radera