måndag 27 augusti 2012

Fyllda tomater med svamp och vildrismix



Om du hittar såna här riktigt stora och fina bifftomater tycker jag du ska haffa dem i farten och tillaga den här vegetariska rätten. Jag fyllde tomaterna med kokt vildris som jag blandade med en smakrik och örtdoftande lök- och shitakeröra. Har du tillgång till färska kantareller eller annan färsk svamp föreslår jag att du tar det i stället, men i brist på det använde jag mig av torkad svamp.

Vill du göra rätten helt vegan hoppar du över osten och använder någon alternativgrädde av havre, soja eller ris.

Jag serverade en matig sallad på blomkål, bönor och babyspenat till de fyllda tomaterna, och vi blev rejält mätta både maken och jag. Supersupermumsigt blev det dessutom! Ha en härlig vegetarisk måndag allihop!


2 stora bifftomater, sammanlagd vikt ca 550 g
2 dl kokt vildrismix eller vanligt råris - tillagat enligt anvisning på förpackningen
25 g torkad shitakesvamp
1 vitlöksklyfta
½ lök - inte alltför stor
1 tsk svampsalt
½ dl grädde
1 dl nyriven, smakstark ost, ca 40 g - jag tog pecorino
1 tsk timjan
1 tsk oregano
jungfruolivolja

250 g blomkålsbuketter
150 g brytbönor och gröna bönor
1 "näve" babyspenat
2 msk rapsolja
3/4 msk vit balsamvinäger
½ tsk italiensk salladskrydda

Börja med att lägga svampen i blöt i god tid om du använder torkad. Koka också riset.
Skala och hacka lök och vitlök, och grovhacka den avrunna svampen.
Fräs lök och svamp i olivolja under omrörning, tills all vätska dunstat och det blivit lätt brynt.
Krydda med svampsalt (eller någon annan krydda) och rör om.
Blanda ris, svamp- och lökröra, grädde, ost och kryddor, och blanda om väl. Smaka av och tillsätt ev mer kryddor.
Skär av ett lock på tomaterna, och gröp ur allt innandöme (spara i kyl eller frys till att förstärka soppa eller någon gryta/röra med senare).
Ställ tomaterna i en form, och fyll dem generöst med röran. Droppa över lite olivolja.
Baka i ugnen på 225 graders ugnsvärme ca 20 - 25 minuter, och gör under tiden salladen.
Ansa blomkål och bönor, och förväll dem några minuter i lättsaltat vatten. Häll av och kyl i kallt vatten.
Blanda med sköljd och slungad babyspenat, och häll över dressingen som du vispar ihop av olja, balsamvinäger och salladskrydda. Blanda om alltsammans.










6 kommentarer:

  1. Härlig vegetarisk rätt! Varma tomater är så gott! Dessutom nyttigre än kalla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Till skillnad mot mycket annat grönt, så tillgodogör man sig nyttigheterna bättre i tillagade tomater. Jättegoda blev de, så jag kan varmt rekommendera att pröva! Ha en fortsatt bra dag! Här blåser snåla, höstliga vindar, och regnet hänger i luften, så det blir innekurande och brödbak idag.

      Radera
  2. Hej!
    Jisses vad gott! Jag har ngr olika varianter som jag brukar göra.
    Men det här var en ny variant, tack för det!
    Hälsn Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att de föll dig i smaken, Marie! Då får du ta och testa min variant också. Ha det bra!

      Radera
  3. Mums vad goda tomaterna ser ut! Det var längesen nu, hög tid med andra ord. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Sara! Ja nu är ju bästa tiden att frossa i svenska tomater, de är som allra finast just nu! Tack för att du tittade in och välkommen tillbaka!

      Radera