söndag 29 juli 2012

Kärlek, mat och missöden



Jag tummade lite förstrött på pocketböckerna som låg i en låda på det stora varuhuset, och var på vippen att gå vidare. Varken bokomslaget eller titeln hör till den kategori av böcker som jag vanligtvis brukar lockas av. "Kärlek, mat och missöden". Men så fångades min blick av en liten mening uppe i hörnet: "En fantastisk berättelse, du kan nästan känna smaken av den underbara italienska maten. Jamie Oliver". Och då var jag förstås räddningslöst förlorad! Jag hade aldrig hört talas om författaren, Anthony Capella, men tydligen har han skrivit flera bästsäljare och är översatt till flera språk.

Omdömet? Tja, jag tror inte att Anthony Capella har någon chans till Nobelpriset, och förmodligen skulle både Peter Englund, Horace Engdahl och alla de andra vittra och lärda i den prestigefyllda Akademien rynka lite på näsan åt boken, men jag tycker absolut att den blir godkänd som trivsam och lättläst sommarlektyr.

Boken fullkomligt ångar av sensualitet, sexualitet, mustigt språk, och förföriska, kulinariska dofter från det italienska köket. Kryddad med humor, värme, romantik, lite förvecklingar och intriger blir det en riktigt trevlig, smakrik och lättsmält anrättning som definitivt kan muntra upp en sommardag - antingen den tillbringas i hammocken eller framför brasan mellan regnskurarna. På kuppen lär man sig både en och annan italiensk glosa och att laga mat! Och sämre behållning kan man ju ha av en bok!

4 kommentarer:

  1. Trevligt med den sortens böcker ibland, där man inte behöver tänka för mycket. Det är bara att läsa och njuta och sedan har man glömt bort den nästa dag! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det här var en riktig feel-goodroman med VÄLDIGT mycket mat, så det passade mig perfekt. Ha det gott, Tina!

      Radera
  2. Det låter som en bok som skulle passa mig, och så var den slut på förlaget! Du har möjligtvis inte lust att låna ut din? Tänkte om du har vägarna till Stockholm någon dag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får så gärna överta boken, Anna! Det är som sagt ingen bok man sparar och läser om och om igen, men som trivsam engångsläsning är den riktigt rolig. Jag har ingen Stockholmstripp inplanerad den närmaste tiden, men jag skickar dig boken. Har ju din adress. Läs boken och skicka vidare till någon annan lässugen. Ha det bra!

      Radera