tisdag 31 juli 2012

Havregrötscoockies med lingonchoklad





Gillar du havregrynsgröt med lingon till frukost? Då tycker jag du ska satsa på de här coockiesen. Nästan lika nyttiga som en grötfrukost!

Den senaste veckan har huset varit fullt av döttrar, mågar, lilla I och andra gäster, och det har ibland varit svårt att beräkna åtgång på maten. Häromdagen blev det en portion havregrynsgröt över, och i stället för att slänga den gjorde jag coockies. Eftersom jag även hade lingonchoklad hemma pytsade jag i det också. Kakorna blev inte alls oävna, riktigt goda till kaffe eller te.

2 dl havregrynsgröt - min gröt var gjord på Saltå Kvarns grova, ekologiska flingor
2 stora ägg
1/4 dl rapsolja
3/4 - 1 dl ljust rårörssocker
2 dl havreflingor - även här Saltå Kvarns
2 dl havremjöl - jag använde Provenas
1 msk fiberhusk
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
50 g grovhackad mörk choklad med lingon

Vispa ut äggen och oljan i havregrynsgröten så det blir väl blandat.
Rör också ned socker och havreflingor.
Blanda havremjöl, fiberhusk, vaniljsocker och bakpulver, och blanda även ned det i smeten.
Rör i den grovhackade chokladen, och blanda om allt ordentligt.
Låt smeten stå och svälla 5 minuter.
Klicka ut 16 stora kakor på bakpapprad plåt, och platta ut dem med mjölad eller oljad hand. De flyter inte ut, så du kan lägga dem tätt.
Grädda kakorna i 175 graders ugnsvärme tills de är gyllenbruna och känns torra och knapriga.
Mina tog ca 22 minuter på sig att bli färdiga. Gör du mindre coockies får du anpassa tiden därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar