lördag 7 juli 2012

Glutenfri, vaniljdoftande limesockerkaka med rårismjöl och bovetemjöl



Jag skulle ljuga om jag påstår att den här glutenfria sockerkakan är precis lika fluffig och jämn i strukturen som en vanlig sockerkaka. Det är nästan omöjligt att få till - i alla fall har jag inte lyckats än - om man som jag försöker undvika färdiga mixer och i stället hålla mig till så rena och naturliga ingredienser som möjligt.
MEN, jag ljuger inte om jag påstår att den här sockerkakan är ett bra alternativ för oss som inte tål gluten, och inte kan äta vanlig sockerkaka. Förresten verkar det vara alltfler som undviker vitt socker och vanligt, vitt vetemjöl utan att vara konstaterat glutenintoleranta. Personligen tror jag det är ett klokt val, och försöker uppmuntra de mina att i alla fall dra ned på konsumtionen. Med skiftande framgång kan tilläggas!

Sockerkakan blir riktigt pösig och fin, och med soligt gul färg från mina härliga lantägg. De är värpta av hönor som får picka fritt ute i grönskan på ängen. Kakan är också helt mjölkfri eftersom jag gjorde en lite lättare variant och inte har något smör i. Sockerkakan är bra som grund i en enkel sommarefterrätt med färska bär eller någon god sylt och lite vispad grädde eller glass.

Jag älskar min gamla, väl använda och buckliga sockerkaksform! Den kommer från min mormor, som drev ett bageri i Östergötland i slutet av 1800-talet, och det infinner sig alltid en speciell känsla när jag tar fram den ur skåpet. Min mamma i sin tur bakade ofta fluffiga sockerkakor i den. Den håller nog ett par generationer till! Vem vet, kanske lilla I - som fått sitt namn efter sin gammelmormor - så småningom plockar fram den ur sitt köksskåp!

3 stora ägg
1½ dl ljust rårörsocker
rivet skal från 1 lime
2 msk limesaft
2 dl rårismjöl
1 dl ljust bovetemjöl
2 msk malda psylliumskal
1 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat

Vispa äggen riktigt ljusa och pösfluffiga med sockret.
Riv i limeskalet och rör ned limesaften.
Blanda mjölsorterna med psyllium, vaniljsocker, bakpulver och bikarbonat, och vänd försiktigt, med stora luftiga tag, ned i äggfluffet.
Smörj och bröa en kakform riktigt väl. och häll i smeten.
Grädda längst ned i ugnen på 175 graders ugnsvärme, ca 30 minuter. Känn med en provsticka att kakan är helt torr.
Låt stå 5 minuter, och stjälp sedan upp kakan på ett fat. Ställ fatet på ett galler, diska ur formen, och låt kakan kallna under formen.










2 kommentarer:

  1. Oj vad gott det ser ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika god som den ser ut! Du får komma och proväta!

      Radera