fredag 20 juli 2012

Glutenfri mandelchokladkladdkaka med jordgubbschoklad, vispad grädde och färska jordgubbar


Idag skiner solen, och jag kan inte upptäcka ett enda moln! Underbart! Ska man våga hoppas på en regnfri dag kanske? Vi får hålla tummarna och njuta av varje minut.
Här kommer ännu en variant på en HELT underbar chokladkladdkaka, som passar att kalasa på vid någon av sommarens begivenheter. Jag kan väl inte påstå att den är världens absolut nyttigaste, men långt ifrån den onyttigaste. Någonstans där mittemellan kan vi väl enas om, med lite kantring åt nyttighetshållet! Choklad är ju bland det nyttigaste man kan äta, och mandel är också fullproppat med mumsiga nyttigheter av alla de slag. Supersupergod är kakan hursomhelst, och den räcker till många för den är ganska mäktig.

Vill du göra kladdkakan mjölkfri väljer du mjölkfritt margarin och mjölkfri choklad. Glasyren kan du göra med sojagrädde, havregrädde eller risgrädde och med någon mjölkfri, smaksatt choklad. Det finns jättegod mjölkfri choklad i en massa olika smaker. Några tips hittar du här.

Jag var lite nyfiken på jordgubbschokladen från Marabou, så jag testade den i glasyren, där den blev jättegod. Däremot upplevde jag en liten artificiell smak när jag prövade att äta den rakt av. Nästa gång jag gör kakan blir det kanske någon annan choklad i stället, varför inte hallon- lingon- eller blåbärschoklad.

150 g rumsvarmt smör
1½ dl ljust rårörsocker eller ljust muscovadosocker
3 äggulor + 2 äggvitor
175 g mörk choklad - jag blandade 3 olika sorter, alla med hög kakaohalt, och en med smak av chili
150 g mandelmjöl - ca 3½ dl

½ dl grädde
100 g mjölkchoklad med jordgubbar

vispad grädde, färska jordgubbar

Dela på äggulor och äggvitor. Spar en äggvita till något annat (matbröd t ex), och vispa de övriga två riktigt fast.
Smält chokladen i vattenbad, och ställ att svalna lite.
Vispa smör och socker riktigt pösigt och fluffigt.
Vispa ned äggulorna, och rör ned den smälta chokladen.
Rör ned mandelmjölet och blanda om väl, innan du försiktigt, med stora luftiga tag, vänder ned äggvitorna.
Fodra en form med löstagbar kant med bakplåtspapper, och smörj botten lätt.
Häll i smeten, jämna till ytan, och grädda i 150 graders ugnsvärme ca 30 minuter.
Låt stå och stadga till sig 5 minuter innan du häller över glasyren, som du gör genom att hetta upp grädden, bryta ned chokladen, och röra tills det smält.
Låt kakan kallna helt innan du tar bort formens kant. Ställ den gärna i kylskåpet att bli riktigt, riktigt kall.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass samt färska jordgubbar eller andra bär.













17 kommentarer:

  1. Den ser verkligen supergod ut!!
    Jooo, solen ska skina hela dagen och det ska inte vara ett enda moln uppe i det blå och jag får bestämma det, har jag bestämt...
    Ha en skön dag i solen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en dag utan regn, det verkar vara mottot för denna sommar! Hann inte mer än uttala min fromma förhoppning förrän molnen tornade upp sig och det kom en skur. Nu skiner solen igen, men det mullrar oroväckande. Man får passa på och njuta de korta stunderna.
      Kakan är nog ännu godare än den ser ut, så testa den gärna. Jag är riktigt nöjd! Ha det bra!

      Radera
  2. Din blogg är den första jag klickar in mig på varje morgon - lite inspiration att laga någonting gott för någon som jag, som älskar att laga mat!

    Jag är också glutenintolerant och din blogg har verkligen öppnat upp mina ögon för nya, smaskiga glutenfria produkter!

    Tack för en inspirerande blogg - nu tänker jag testa receptet på den här läckra chokladkakan :)

    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Jenny, du anar inte så glad jag blir!! Har precis gjort den här kakan ännu en gång eftersom vi ska ha lite fest här i morgon, men nu tog jag en liten paus från stöket. Har gjort jordgubbsglass med vit choklad också, och får väl återkomma med recept om det blir bra. Ha en fortsatt härlig helg, och en alldeles underbar sommar!

      Radera
  3. Den ser verkligen härligt klassig och chokladig ut! Blir ju så somrig med jordgubbsglasyren också. Tack för en inspirerande och fin glutenfri blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni, för de fina orden! Vi har faktiskt festat på just den här kakan idag. Den blev så god förra gången jag gjorde den, så jag gjorde den igen till en liten fest som vi haft idag. Supergod, så testa den gärna! Ha en fortsatt härlig sommar!

      Radera
  4. Farligt gott var det! Tur att man var med denna gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken tur att du var hemma! Håller med om att den blev lyckad.

      Radera
  5. Vad för grädde använder du i glasyren?

    SvaraRadera
  6. Vilken grädde använder du i glasyren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Jag använde vanlig vispgrädde i glasyren, men tänker att det går lika bra med 15%-ig matgrädde. Den brukar vara tjock och krämig också. Kul om du vill göra kakan, den är väldigt god. Om du kikar in på fredag (när blogen har 4-årskalas) så kommer ännu ett recept på en supergod kladdkaka som vi festade på i helgen. Må så gott och välkommen tillbaka!

      Radera
  7. Okej! Tack för snabbt svar:) ska provbaka Denna o se om jag väljer den till min födelsedagsfest! /Ronja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till Ronja! Hoppas det ska bli bra. Ha en riktigt härlig födelsedagsfest - oavsett om det blir den här kakan eller någon annan!

      Radera
  8. Där står 2 äggvitor bland ingredienserna men sen där det står hur man gör så står det spara en och vispa de övriga två fast?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen och ursäkta att svar dröjt. Har varit borta på middag och inte varit uppkopplad förrän nu. Bra att du frågar när något känns oklart. Jag vet inte riktigt hur jag skulle ha skrivit tydligare, men det jag menar är att du ju totalt behöver 3 ägg. Du använder alla tre äggulorna, som du rör ned i smeten enligt beskrivningen, men bara 2 av äggvitorna som du vispar och vänder ned på slutet. Den tredje äggvitan sparar du och använder till något annat. Hoppas det blev lite klarare. Lycka till!

      Radera
  9. Håller sig kakan över natten i kylskåpet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Den håller sig flera dagar i kylskåpet om den är övertäckt med Glad Pack eller folie. Skulle tro att den håller sig minst 4 - 5 dagar, kanske längre.

      Radera