söndag 8 april 2012

Lammköttbullar med smak av rosmarin och soltorkade tomater




Lamm hör också påsken till, och idag på Påskdagen ska det serveras lammstek här hemma. Men eftersom jag inte hinner lägga ut det på bloggen idag så blir det i stället goda lammfärsköttbullar som vi hade på påskaftonsbuffén. De är lika goda året om förresten.

Mald rosmarin är kanske inte så vanligt i kryddhyllan, men ger god smak åt köttbullarna. Du kan ersätta med vanlig, torkad rosmarin som du mortlar till pulver.

Hoppas att ni alla får en riktigt fortsatt GLAD PÅSK!!!!!!

ca 500 g fin, svensk lammfärs
1 tsk salt
1 tsk mald rosmarin
½ tsk vitlökspeppar
3 ganska stora bitar soltorkade tomater
ca 8 små "strån" färsk rosmarin
1 ägg
2 äggvitor
2 msk maizenastärkelse
lite olivolja till stekning - och till att gnida in händerna med

Vispa äggvitorna till skum med maizenastärkelsen. Finhacka de soltorkade tomaterna och den färska rosmarinen.
Arbeta färsen smidig med salt, kryddor, tomater, rosmarinhack och ägg.
Vänd också ned äggviteskummet, och blanda till en smidig färs.
Rulla bollar av smeten. Det brukar alltid stå i recepten att man ska rulla bollar med vattensköljda händer. Jag brukar i stället ta lite olivolja, så går det lätt. Dessutom blir bollarna lite "förberedda" och inoljade inför stekningen.
Bryn köttbullarna runt om i stekpanna, och låt dem eftersteka ca 5 minuter så de känns genomstekta.
Servera på buffén eller med ett gott potatismos t ex.









3 kommentarer:

  1. Mums! Har aldrig tidigare sett att man har vispade äggvitor i färssmeten! Spännande! Vad fyller det för funktion?

    SvaraRadera
  2. Åh, det var längesedan jag gjorde lammköttbullar. Det får det bli snart! Festlaxen verkar ju oxå suuupergod!! / Maria B

    SvaraRadera
  3. Uppriktigt sagt har jag aldrig sett ett köttbullsrecept med vispade äggvitor heller. Det råkade bara vara så att jag hade två äggvitor över i kylskåpet efter att ha gjort en äggkräm, och då kom jag på att jag skulle testa i köttbullarna. De blev jättegoda, och saftiga, och lite mer porösa i konsistensen än vanligt. Det tror jag de vispade äggvitorna bidrog till. Ni får pröva helt enkelt! Och ja, Maria, laxen blev verkligen supergod. Ha det gott båda två!

    SvaraRadera