måndag 26 mars 2012

Veckans vego - kikärtspannkakor med Hawaikryddad sparrisstuvning

Ni vet ju att jag är kryddtokig, och här kommer ännu ett exempel på hur man med en rolig kryddblandning kan trolla med smaken. Jag tittade i skåpet för att lista ut vad jag skulle krydda min sparrisstuvning med, och fastnade för Hawaikryddan. Den passade oväntat bra ihop med den milda sparrissmaken. Så det här får alltså bli veckans vegetariska recept, kikärtspannkakor med Hawaikryddad sparrisstuvning och ost. Riktigt mumsigt!

Jag redde min stuvning med Redix, en smak- och luktfri, och även kalorifri redning som är gjord av konjacroten (används en del i asiatisk matlagning och är t ex huvudingrediens i shiratakinudlar). Det blev helt OK, men ärligt talat föredrar jag nog andra redningar, maizena eller arrowroot t ex. För dem som är extremt försiktiga med kolhydrater kan Redix dock vara ett alternativ.

1 sats kikärtspannkakor

2 burkar vit sparris à 227 g
1 dl av spadet från sparrisen
2½ dl grädde
1½ msk Hawaikrydda
salt, peppar
1 tsk Redix, eller annan valfri redning - då kan mängderna variera
ca 4 dl riven, smakrik ost
12 små körsbärstomater eller miniplommontomater.

Grädda pannkakorna. Liksom förra gången fick jag ut 12 stycken pannkakor.
Koka upp grädden med sparrisspadet.
Vispa ned Hawaikryddan, och salta och peppra försiktigt. Smaka, smaka, smaka, så det blir så gott som du vill ha det!
Red stuvningen på det sätt du önskar, och vänd ned den avrunna sparrisen.
Fördela stuvningen på pannkakorna, tillsammans med 3/4 -delar av osten. Vik ihop pannkakorna och lägg i en smord form.
Fördela resterande ost över, samt de halverade tomaterna.
Gratinera pannkakorna i 225 graders ugnsvärme ca 12 - 15 minuter.











PS Ni glömmer väl inte bort att anmäla er till utlottningen här. Jag fortsätter att hålla er på halster lite till när det gäller vad som finns i potten, men jag lovar att det är värt en kommentar i alla fall! DS

3 kommentarer:

  1. Hej! Men gu´d va gott det låter..
    Du fortsätter att överraska med goda
    veg recept! Ha det så gott i vårsolen
    önskar Marie

    SvaraRadera
  2. Nämen åå så läckert det ser ut!

    SvaraRadera
  3. Tack, vad kul att det faller er i smaken! Joodå, själv njöt jag också av varenda tugga! Må så gott!

    SvaraRadera