måndag 19 mars 2012

Morots- och palsternackssoppa med kokosgrädde, ingefära, chili och citrongräs



Renée Voltaires lantbuljongpulver har länge varit en favorit här hemma, och jag använder den till allt möjligt. Den är suverän i soppor av alla de slag, men passar också att smaksätta en omelett, vegetariska biffar eller potatisbullar med. När jag såg att buljongen fått ett syskon, en lantbuljong med smak av citrongräs och chili, kastade jag mig genast över den. Den kommer säkert att bli lika mycket använd här hemma som originalet. Här smaksatte jag min soppa med den. Det blev en mustig rotsakssoppa, som får bli veckans vegetariska inslag.

Ät soppan med ett grovt, smakrikt bröd, och du blir mätt och nöjd. Eller också tar du en ostmuffin med soltorkad tomat som jag gjorde. Då blir du också mätt och nöjd. Soppan är dessutom rena IFD-bomben, så på kuppen kanske du blir friskare också! Jag lever i alla fall på det hoppet när jag går här hemma och hostar och snörvlar, med en mule rödare än Rudolfs!

1 stor gul lök
4 stora vitlöksklyftor
800 g ekologiska morötter
200 g ekologiska palsternackor
1 mild, röd chilifrukt
1 liter vatten
2 förpackningar Fond du Chef vegetarisk buljong - eller vanliga vegetariska buljongtärningar
1½ msk Renée Voltaires lantbuljong med chili och citrongräs
2 msk pressad ingefärssaft
1 förpackning kokosgrädde à 250 ml
ca 50 g kokosolja

Skala och grovhacka lök och vitlök.
Skala och slanta morötter och palsternackor.
Klyv och kärna ur chilifrukten.
Hetta upp kokosoljan, och fräs alla grönsaker under omrörning några minuter.
Tillsätt vatten och de båda buljongsorterna, och låt småkoka under lock tills allt är mjukt, ca 12 - 15 minuter.
Tillsätt ingefärssaft och kokosgrädde, och mixa soppan helt slät. Smaka av med ev mer krydda eller salt.

PS. Ingefärssaft får du genom att riva färsk, skalad ingefära, och med rena händer krama ur saften - eller pressa genom en finmaskig sil om du inte vill använda händerna. DS







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar