onsdag 28 mars 2012

Ääääääntligen frukost!!!



Tänk, ibland när jag lägger mig på kvällen kan jag riktigt längta efter nästa morgon när jag får äta frukost! Här pratar vi knasig i kvadrat, men är man en frukostnörd så är man! Jag älskar att få äta frukost i lugn och ro, och oftast har jag ju den förmånen nuförtiden, att jag slipper stressa iväg till en massa förpliktelser i arla morgonstund. Det är lyx, jag vet! Och jag är innerligt tacksam, tro inte annat!

Den här morgonen blev det gröt igen, på hirsmannagryn med lite förstärkning av kokosolja och ett näringspulver. Så här gör du gröten för en person.

1 3/4 dl havremjölk, 1,5 % - kan bytas mot annan valfri mjölk
1/4 dl hirsmannagryn
1 tsk malda psylliumskal eller Fibrex
1 msk kokosolja
½ msk näringspulver

Till servering: havremjölk, kravbanan, färska blåbär

Koka upp mjölken och vispa ned hirsmannagryn och psyllium/Fibrex. Låt koka på svag värme under lock 10 minuter. Rör ned kokosoljan och näringspulvret, och blanda om väl. Servera bums.







Den här koppen fick min mamma när hon första gången blev mormor för snart 35 år sedan. Sedan hon dog har den stått oanvänd i skåpet, men nu insåg jag plötsligt att jag ju också har rätt att använda den! Jag har ju blivit mormor till lilla I, snart fem månvarv gammal och en riktig gullunge!



Kika gärna in på Josefins blogg så får du se mer mysiga bilder på detta lilla underverk. Där kan du också boka familjefotografering med dina nära och kära - eller om du går i giftastankar - en bröllopsfotografering.

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Var köper du hirsmannagryn ifrån? Nätet eller någon butik?
    Jag hade svårt att hitta quinoaflingor igår, så det fick bli gröt på quinoafrön istället.
    För mig, som är mitt i småbarnsåren, så är det verkligen lyx om jag någon gång emellanåt skulle få en frukost i helt lugn och ro... Men oavsett ser jag alltid till att få i mig en bra frukost.
    /Maria B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!Föstår att det är lyx med frukost i lugn och ro med småbarn. Jag har också haft det så!! Men jag tror det är jätteviktigt att ändå försöka få till frukost, det har man igen i form av mer ork och lust senare under dagen.
      Hirsmannagrynen - av märket Zwicky - brukar jag köpa i min vanliga Life hälsokostbutik. Konstigt att det var svårt att hitta quinoaflingor, det tycker jag brukar finnas lite överallt nuförtiden, t o m på ICA. Annars finns det ju - som det mesta - att köpa på nätet.

      Radera
  2. Världens bästa mormor! Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och världens absolut gulligaste lilla barnbarn!! Ett riktigt litet Guds underverk - som alla barn!

      Radera