måndag 20 februari 2012

Moderiktigt orange vegogryta med kokosgrädde, ingefära och curry



Orange är vårens modefärg, har ni märkt det? I varenda klädbutik och på varenda klädställning trängs plagg i alla upptänkliga nyanser av orange, och även när det gäller heminredning är modefrgen orange. Tyvärr klär jag inte alls i färgen. Jag ser ut som en bleksiktig, övervintrad palsternacka om jag dristar mig till att drapera mig i något orange! Däremot mumsar jag mer än gärna i mig allt i matväg som lyser orange, pumpa, sötpotatis, nypon, morötter, persikor, aprikoser, mango, havtorn, apelsiner,  paprika - både för att det är gott och för att det signalerar att här finns det knökafullt med nyttigheter som kroppen mår bra av. Vitaminer, mineraler, flavonoider och karotenoider t ex. Läs mer här om du har lust.

Här har jag gjort en moderiktigt, lysande orange vegogryta och dessutom kryddat den med orangegul curry och lika knalligt lantbuljongpulver. Jag serverade råris till, men det går förstås bra med quinoa eller couscous/bulgur för den som tål gluten. Smaklig vegetarisk måndag go´vänner!


550 g butternutpumpa - ca 460 g skalad och urkärnad vikt
220 g sötpotatis - ca 200 g skalad vikt
320 g morötter - ca 280 g skalad  vikt
270 g orange paprika - ca 210 g urkärnad vikt
3 vitlöksklyftor
ca 35 g kokosolja
1 msk curry
2 msk lantbuljongpulver
1 dl vatten
1 förpackning kokosgrädde, 250 ml
1 msk färsk ingefärssaft
(1 tsk röd currypasta) - uteslut om du vill ha mildare smak
ev redning

Till servering: rostade, saltade cashewnötter som bidrar med både bra fettsyror, protein och viktiga mineraler

Skala, ansa och tärna grönsakerna. Skala och flisa vitlöken.
Smält kokosoljan i en rymlig gryta tillsammans med curry och vitlök. Låt fräsa någon minut under omrörning.
Tillsätt grönsakerna, och fräs runt under omrörning några minuter, så att allt blir lätt rostat.
Tillsätt vatten, kokosgrädde, lantbuljongpulver, ev currypasta och ingefärssaft, och låt småkoka under lock tills grönsakerna känns mjuka, 12 - 15 minuter.
Smaka av och tillsätt ev mer kryddor efter smak. Red av om du tycker såsen är för tunn.
Servera med önskat tillbehör.





 Vitlöken är förvisso lika bleksiktig som jag, men får hänga med ändå, för smakens och nyttans skull!




Ingefärssaft får du genom att riva en skalad, riktigt färsk och fast ingefärsbit, och sedan med ren hand krama ur saften. Då får du smaken, men slipper trådarna som lätt kan bli kvar om man tillsätter den hackad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar