fredag 10 februari 2012

Lite kryddprat igen

Ni som följt med mig ett tag vet att jag tycker om att trixa och variera smaken på mina anrättningar med olika kryddblandningar. Ni har nog knappast undgått att förstå att The Spice Tree hör till favoriterna. De har så otroligt många goda, lite annorlunda blandningar, som kan höja smaken på den enklaste anrättning. Stekt potatis överströdd med lite Pestokrydda t ex smakar helt fantastiskt. Vanliga potatisbullar med några matskedar Kunglig Sallad i smeten blir plötsligt festmat. Och köttbullar eller köttfärsbiffar med Toscanamix eller Italiensk Gourmetkrydda får plötsligt en ny och spännande smak.

Eftersom kryddorna inte finns att köpa överallt kontaktade jag The Spice Tree för att få reda på försäljningsställen, och då fick jag tipset att nätbutiken Zmaka säljer deras kryddblandningar. Tack för det säger jag!!! Jag blev smått vild, och fick verkligen hejda mig för att inte köpa upp hela lagret! Kryddorna säljs i påsar, och blir betydligt billigare än dem man köper i de vanliga burkarna. Innehållet är dock detsamma. Jag betalade 34:- för min påse med Kunglig Salladskrydda, och jag fick knappt plats med innehållet i min tomma burk, som jag tidigare betalat 49:- för.

Förutom kryddor av olika slag kan man köpa kaffe, teer, choklad, torkad svamp m m. Gå in på hemsidan och botanisera, men förköp er inte!! Det är lätt hänt!

Ett litet observandum dock. En del av kryddblandningarna innehåller msg d v s monosodiumglutamat. Enligt kundtjänsten på The Spice Tree innehåller ingen av deras kryddor gluten, och msg-halten är försvinnande liten. Man brukar ändå i olika artiklar uppmana till viss försiktighet när det gäller msg och glutenintolerans. Jag har själv använt kryddan Italiensk Kyckling som innehåller msg, och inte märkt några omedelbara negativa effekter, men känner du dig osäker så tycker jag du hoppar över just de kryddorna som innehåller msg. Det finns så många andra, och de allra flesta innehåller inte msg.

En del av kryddorna innehåller laktos och mjölkprotein, ex vis Pestokryddan, som innehåller parmesanostpulver. Läs noga på förpackningen helt enkelt!

Här är några av de kryddor jag köpte.








6 kommentarer:

  1. Det var minsann inte lite kryddor du handlat hem, vilka spännande blandningar du hittade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte sant! Och ännu fler har det blivit, jag ska uppdaterna bilderna vid tillfälle.

      Radera
  2. Hej! Vilka spännade kryddor...
    Trött på mataffärernas tråkiga sortiment.
    Gillar att experimentera med smakerna, så
    dessa måste provas. Tack för tipset!
    Ha det gott önskar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåraste är att inte förköpa sig, Marie! Man vill ju ha allt! Riktigt härliga kryddblandningar är det, som sätter stuns på det mesta. Ha det bra själv!

      Radera
  3. Hej på er....jäg älskar kryddor oxå ;o)
    Hittade en ny site som säljer kryddor från the spice tree (som jag tycker bäst om)
    www.fancyfood.se
    Krydda är livet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset anonym! Jättebra! Den sidan kände jag inte alls till. Jag älskar också Spice Treekryddorna, det finns så otroligt många häftiga blandningar. Ha det bra!

      Radera