onsdag 8 februari 2012

Grovt, glutenfritt formbröd med banan, pistaschnötter, chiamjöl och nyponpulver



Jag tror att de flesta av oss äter bröd någon gång per dag - om man inte är väldigt strikt och renlärig LCHF-are förstås. För min egen del börjar jag alltid dagen med en rejäl frukost, där det så gott som alltid ingår en smörgås med något proteinrikt pålägg och grönt. En macka till kvällstéet är inte heller helt fel! Men jag har inget till övers för torrt, smuligt köpebröd som klistrar ihop i tänderna och i rälsen (ja, jag har en sådan i nederkäken efter att ha bitit ihop lite för mycket och länge under en period när livet var tjorvigt!). Mitt bröd vill jag ha grovt, fiberrikt, saftigt, gott förstås, och fullproppat med näring, inte bara kalorier, tillsatser och luft. Och sorry, jag har inte hittat särskilt många glutenfria köpebröd som uppfyller de kriterierna! Ett undantag är bröden från Friends of Adam, och deras butik på Hornstulls Strand passade jag på att besöka när jag var i Stockholm häromsistens. Deras grova, danska surdegsbröd var en riktig hit! De levererar till en del butiker i Mälardalen, inklusive min Kvantumbutik i Uppsala, och det är ju jättebra. De har också nätförsäljning för den som bor i andra delar av landet.

Jag försöker variera mina bröd med olika mjölsorter, nötter och bär/frukt för att få till en bra mix av nyttigheter och antioxidanter. Här är det senaste tillskottet i arsenalen, ett supergott formbröd, som även passar dem som inte är glutenintoleranta. Och som alltid när det gäller mina recept kan man byta ut om det är något man inte tål. Sojamjölet kan ersättas med rårismjöl t ex, mandeloljan kan bytas till rapsolja, och pistaschnötterna kan ersättas med andra nötter, mandel, solroskärnor eller pumpafrön. Lycka till med brödbaket!

50 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten, ca 34 - 35 grader
125 g mosad Kravbanan - 2 små bananer
½ dl mandelolja
1/4 dl yaconsirap
2 msk nyponpulver
1 dl grovhackade naturella pistaschnötter
½ dl gula linfrön - vanliga går också bra
1 dl chiamjöl
3 dl mörkt bovetemjöl
3 dl sojamjöl
2 msk mald psyllium
1 tsk salt

Lös jästen i det ljumma vattnet.
Tillsätt banan, olja, sirap, nyponpulver, nötter, linfrön och chiamjöl, och kör igång maskinen.
Blanda ihop mjölsorterna med psyllium och salt, och tillsätt det lite i taget medan maskinen är igång.
Kör på lågt varvtal 10 - 15 minuter, och häll sedan upp degen (mycket kladdig) i en smord form.
Låt jäsa övertäckt en timme, och grädda sedan i 175 graders ugnsvärme på nedersta falsen en timme och 15 minuter.
Ta försiktigt brödet ur formen, och grädda vidare - utan form - ca en halvtimme.
Låt svalna på galler, inlindade i dubbla bakdukar, och låt det svalna helt innan du skivar det tunt. Frys in och ta fram vartefter, så har du alltid färskt bröd till hands. Brödet tinar på nolltid i rumstemperatur om du har skivat det tunt.








10 kommentarer:

  1. Det ser helt underbart ut ! Jag fick diagnosen glutenintolerans när jag var 25 och jag saknar verkligen fiberrika,grova goa´ bröd som man står sig på. Det ska bli kul att testa chiamjöl - hade ingen aning om att det fanns !
    Kram Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då hoppas jag verkligen att du testar det här brödet, Madde! Det är riktigt härligt, liksom det förra brödet jag gjorde - http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2012/01/annu-ett-glutenfritt-favoritbrod-med.html - som också innehåller chiamjöl.
      Chiamjöl har blivit mer känt och lättillgängligt de senaste åren, men är verkligen ett supernyttigt och användbart mjöl. Lycka till med bakningen, och kram tillbaka!

      Radera
  2. Jag är en riktigt brödfantast, samt kakmonster så jag blir ju jättesugen när jag ser det här! :-)
    Jag har inte provat Friends of Adams bröd, bara några kakor.
    Har du provat Tårtbitens bröd?
    www.tartbiten.com
    De går att beställa deras bröd hos Ica Maxi, den som ligger vid E4:an snett emot Flogsta.
    Förut hade de även brödet i bröddisken, men de verkar har slutat med det?

    SvaraRadera
  3. Nej, Malin, jag har inte prövat Tårtbitens bröd, och vet inte heller att jag sett det någonstans. Enligt hemsidan levererar de till Kvantum också, så jag ska spana efter det nästa gång jag handlar. Det framgår inte riktigt på hemsidan vilka ingredienser man använder i sina bröd, men det ska väl förhoppningsvis stå på förpackningarna. Jag köper som sagt väldigt sällan bröd eftersom jag bakar det mesta själv, men det är alltid bra att veta hur utbudet ser ut för att kunna informera andra. Ha det bra!
    Och alla andra, har ni tips och idéer kring produkter, nyheter i glutenutbudet, bak/matlagning eller något annat, så hör av er och dela med er! Det är en av de fiffiga sakerna med en blogg att kan man tipsa och lära av varandra.

    SvaraRadera
  4. Hej Kjersti!
    Jag börjar vakna till liv igen och baklusten/tiden börjar också sakta återfinnas. Jag är uppväxt med danskt rågbröd och har verkligen saknat grovt bröd, så jag ska se till att köpa hem ingredienserna och ge mig på att baka detta brödet. Hoppas att du mår bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt Maja, att det börjar kännas bättre! Roligt att du vill pröva baka brödet, hoppas det blir bra och att du inte blir besviken! Må så gott hela familjen!

      Radera
  5. Bakade det här brödet idag. Jag hade inget nyponpulver hemma, så jag tog blåbärspulver istället. Brödet fick då en lila nyans. Yaconsirapen glömde jag ha i. Men gott blev det i alla fall! Riktigt gott! Kanske till och med nya favoritbrödet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väl kul med ett lila bröd! Det går naturligtvis bra med blåbärspulver och även andra bärpulver om man önskar. Sirap är inte heller nödvändigt, men ger lite extra smak. Jätteroligt att du blev nöjd med brödet, Jana, jag blir såååå glad!

      Radera
  6. Hej och tack för dina fantastiska recept och inspiration!
    Jag undrar varför bröden skall knådas så länge då de saknar gluten?
    Hälsningar Viktoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Victoria, och tack för dina fina ord! Det är nog många med dig som ställer samma fråga som du.
      Gluten är ett slags protein, som bildar långa, elastiska "trådar", som i sin tur gör att brödet håller ihop och kan jäsa både på höjden och bredden. I glutenfria mjöler saknas det, och brödet har därför svårare att jäsa och hålla ihop, och känns lite "kortare" i konsistensen, och smular lättare. Genom att tillsätta husk, krossade linfrön eller chiamjöl (eller både och) - som binder vätskan och liksom bildar ett gele - och dessutom knåda brödet länge, så får det chans att liksom "kitta ihop sig", vilket medför att det håller ihop bättre. Jag brukar knåda mina bröd minst 10 minuter i matberedaren, och tycker att de brukar jäsa upp fint. Lycka till med bakningen och ha en fortsatt fin söndag!

      Radera