torsdag 16 februari 2012

Glutenfri ost- och skinkpaj med soltorkade tomater och toscansk kryddmix



Jag insåg att det var alldeles väldigt länge sedan jag serverade paj, både här hemma och på bloggen. Det måste naturligtvis åtgärdas bums! Här kommer alltså en klassisk ost- och skinkpaj, men i glutenfri tappning och med tillägg av soltorkade tomater och lite extra goda kryddor.

Jag passade på att göra två pajer på samma gång och gräddade båda samtidigt i varmluftsugnen.


Ett tips om pajskalet spruckit - vilket det ganska ofta gör med just glutenfria pajdegar - är att snabbt "laga" det med lite ost som får smälta ned i sprickorna genast när det kommer ut ur ugnen.


Just den här pajen går inte att göra helt mjölkfri eftersom den innehåller ost, men laktosfri blir den med laktosfritt smör och laktosfri grädde. Långlagrad ost är i sig själv laktosfri.

Vill du göra pajen helt mjölkfri får du hoppa över osten helt, och kanske ta några grönsaker i stället, ex vis förvälld broccoli, purjo eller något annat. Då byter du förstås också till mjölkfritt margarin och någon alternativ gräddsort som du tål och tycker om.


3 dl Jyttemjöl Fibra Teff - grön påse
150 g laktosfritt/vanligt smör
2 tsk fiberhusk
1 ägg
½ dl yoghurt

200 g rökt, smakrik skinka
200 g grovriven, långlagrad ost - jag tog Prästost
ca 30 g soltorkade tomater - körsbärstomater eller strimlade vanliga
1 msk Toscana Mix eller Italiensk Gourmetkrydda
3 ägg
2½ dl valfri grädde

Blanda ut fiberhusken i mjölet, och mixa sedan ihop pajdegen på vanligt sätt.
Tryck ut den i en lätt smord pajform, och ställ in i kylskåpet att stadga till sig, minst en halvtimme, gärna en timme.
Fodra med folie, och förgrädda pajskalet i 200 graders ugnsvärme (175 grader varmluft), 12 - 15 minuter. Ta bort folien efter halva tiden.
Hacka eller grovmixa skinkan, och riv osten grovt.
Fördela i pajskalet, och peta ned de soltorkade tomaterna.  Strö över kryddmixen.
Vispa eller mixa ihop ägg och grädde, och häll över. Fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca 30 - 40 minuter.
Servera med sallad.








4 kommentarer:

  1. Själv lagade jag paj igår med lite inspo från ett tidigare recept på bloggen :) Perfekt till matlådan! PUSS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, gumman! Känns så kul när jag kan inspirera dig till matlagning, och paj är verkligen perfekt till matlådan.

      Radera
  2. Hej! Är ofta inne hos dig och kollar dina veg recept,
    får ganska mycket inspiration av dom..
    Men nu en fråga du var väl veggare en tid?
    Får man undra varför du slutade med det?
    Ha det gott önskar Marie, från ett "snögloppigt" Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får du fråga, Marie, det är inga hemligheter.
      Jag var vegan under några år i slutet av 70-talet och början av 80-talet - främst av hälsoskäl. Hade alla möjliga konstiga allergier och infektioner, och ville testa. Levde väldigt strikt under några år - vilket var ganska krångligt på den tiden - men blev också lite bättre. Till slut tyckte jag i alla fall att det blev för krångligt med tanke på familjen och det sociala livet i övrigt - det var i stort sett omöjligt då att få en vegetarisk rätt på resturang - och började så smått äta "vanligt" igen. Mådde inte sämre av det, så på den vägen är det. Jag tror också att jag är en utpräglad sk "proteinmänniska" som behöver mycket protein för att må bra, och det känns ibland lite svårt att få till med enbart vegetariskt - även om det är lättare idag med det stora utbud av olika proteinrika bönor och fröer som finns. I synnerhet som vegan måste man ju verkligen ha kunskap och tänka på att kombinera olika livsmedel så att man får i sig allt man behöver. Vill man av etiska eller religiösa skäl inte äta animaliska produkter så är det ju en annan sak, då får man ju anpassa sig därefter. Men som sagt, jag äter fortfarande gärna vegetariskt och puffar för mer grönsaker av alla de slag i kosten, och när det gäller kött väljer jag i största möjliga utsträckning närproducerat och Krav. Självklart är det jätteviktigt med en god djurhållning och att slakten sker på ett humant sätt. Det man hört de senaste dagarna om djur som avlivas vid fullt medvetande och i skräck är ju helt förfärligt!!!
      Det handlar väl helt enkelt om att dels lära känna sin kropp och vad den mår bra av, dels välja det som man som människa kan stå för - och att respektera att andra väljer annorlunda. Men att försöka påverka och inspirera till bättre kosthållning kan aldrig vara fel!!
      Ha det gott själv! Här skiner solen, och jag ska ge mig ut på en promenad.

      Radera