torsdag 23 februari 2012

Återställarsmoothie med havremjölk och hallon



Tänk att vi fått en liten prinsessa till här i landet! Jättestort GRATTIS, Victoria och Daniel!!

Egentligen borde man väl en dag som denna fira med prinsesstårta, men här går livet fortfarande i det flytande tecknet! I förrgår gjorde jag som jag tidigare nämnt en mindre käkoperation, och efter det är man inte så pigg på att ge sig i kast med något svårtuggat. Den här smoothien har varit min räddning i nöden! Först använde jag de frysta hallonen som ispåse på kinden, och när de tinat passerade jag dem, silade bort kärnorna och förvandlade dem till smoothie! Smart va?

Hallonpurén förvarar jag separat i kylen, och gör smoothies vartefter. I morgon får jag börja äta vanlig mat igen. Då ni!!!!

Till en svalkande och läkande smoothie behövs:

1 dl hallonpuré - silad utan kärnor
2 dl havremjölk, 1,5 %
1 msk bananpulver - alternativt ½ liten Kravbanan om du inte har bananpulver hemma
1 msk mandelolja
½ tsk vaniljpulver

Vispa/mixa ihop allt och häll upp i ett stort glas.

PS När hallonpåsen var uttjänt fick det bli en påse med fryst broccoli som fick tjänstgöra som ispåse! Ljummen broccolisoppa är inte heller fel för tuggsvaga! Ungefär det här receptet, men med fryst, tinad broccoli alltså. DS





6 kommentarer:

  1. Smoothien såg jättegod och somrig ut, smart att använda hallonen dubbelt upp :-)
    Bananpulver har jag aldrig hört talas om, var köper man det?
    // Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Bananpulvret köper jag på nätet hos http://www.immun.se/. De har även massor med andra bär/fruktpulver, som är otroligt användbara i allt möjligt, förutom i smoothies även i pannkakor, gröt, olika bakverk m m.
      Häromdagen använde jag bananpulvret i jättegoda kikärtspannkakor, och de här kakorna kan varmt rekommenderas http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/06/mandelmarangkakor-med.html. Testa! Ha en fin dag i vårsolen!

      Radera
  2. Hej,


    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande en förfrågan. Har du en mailadress dit jag kan höra av mig?


    Hälsningar,


    Helena Lindblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena! Du når mig på kjersti.casteryd@gmail.com. Välkommen att höra av dig igen!

      Radera
  3. Hej Kersti!
    Hoppas du kryar på dig snabbt efter käkoperationen.
    Lät inget roligt alls.
    Jag gillar hallonsmoothie och dricker det gärna! :-)
    Jag stoppa i lite mynta blad också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin, det känns redan lite bättre! Mynta ihop med hallonsmoothie låter jättegott! Önskar dig en fin helg!

      Radera