tisdag 24 januari 2012

Köttfärslimpa med italienska smaker



Förra lördagen kastade vi ut julen med buller och bång, och familjen samlades till traditionsenlig "julgransplundring". Lika roligt som det var att klä julgranen tre veckor tidigare, lika skönt var det faktiskt att klä av den, och plocka ned alla julgranssaker i lådan igen. Den tomteröda duken på matbordet byttes till en ljusare och vårligare variant, och adventsstakarna packades in i sina kartonger. Fast egentligen vidhåller jag det jag skrev för ett år sedan. Det är snart jul igen, så egentligen borde jag låta både tomtar, påskkycklingar och Halloweenspöken få stå framme året runt!
Julgransplundring här i familjen betyder att menyn är den stående. Köttfärslimpa, och sedan marängsviss till efterrätt. När mina barn var små och deras mormor ställde till med julgransplundring bjöds det alltid på det, och den traditionen har sedan hållit i sig genom alla år. Det enda jag ändrat på är smaksättningen på köttfärslimpan, som den här gången fick lite italienskt stuk.

Vi var sex matfriska personer runt bordet, och limpan räckte bra till oss allihop. Plus en liten matlåda.

800 g nötfärs
1 dl hirsflingor
1½ dl vatten
2 ägg
salt, svatpeppar
1 msk Dijonsenap
1 msk osötad tomatpuré
1 tsk chilipulver
1 tsk Wild Garlic Mix från Oil & Vinegar (tomatflagor och olika sorter lök bl a)
1 dl soltorkade körsbärstomater i olja
125 g mozarella
salviablad
500 g krossade tomater, en tetra
1 burk körsbärstomater, 400 g

Blanda hirsflingorna med vatten, ägg, salt, peppar, senap, tomatpuré, och kryddor, och låt stå och svälla tio minuter.
Blanda ned köttfärsen, och arbeta allt smidigt (går bra med rena händer).
Platta ut köttfärssmeten på en vattensköljd skärbräda.
Lägg på tomaterna, smula över mozarellan, och lägg på salviabladen.
Rulla ihop, ungefär som en rulltårta, och se till att skarvarna blir täta. Lägg i en smord, ugnseldfast form med skarven ned.
Blanda krosset med de hela körsbärstomaterna, och lägg runtomkring.
Kvarna lite salt och peppar över.
Grädda i ugnen på 200 graders ugnsvärme ca 45 - 50 minuter.
Servera med potatis, kokta grönsaker och sallad.








5 kommentarer:

  1. Härligt med julgransplundrings-köttfärslimpa som vi alltid hade förr :) Så himla gott var det också!

    SvaraRadera
  2. Jippi till mig som fick matlådan :)

    SvaraRadera
  3. Gamla godingar håller än, eller hur? Och vilken tur att det räckte till din matlåda! Tack för idag, förresten, en jättemysig dag!

    SvaraRadera
  4. ÅH så smarrigt det ser ut! :) En av mina favoriträtter!
    Du har en otroligt inspirerande blogg, men det vet du nog redan! :)
    Ha en jätte trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Tack, söta Tess! Jag blir så glad över att du tycker om min blogg, och att du blir inspirerad av den! Du förmedlar själv en härlig livsglädje i din blogg! Ha en underbar helg du också!

    SvaraRadera