lördag 14 januari 2012

Knasig tårta med bovetemaräng, bananmos och curdgrädde



Ibland får jag ganska knasiga idéer, och får för mig att testa nya saker. Förvånansvärt ofta faller det ganska väl ut. Så blev i alla fall fallet när det gäller den här tårtan. Jag ville göra en tårta med mandel/nötkänsla, men utan mandel och nötter för den som är allergisk. I stället krossade jag frukostflingor av bovete (ser ut som lite grövre cornflakes), blandade med rårörsocker, och vände ned i en marängsmet. Med vaniljsmakande bananmos och grädde med lemoncurd därtill blev det en riktigt god tårta, som jag tog med till min svägerska Randi när vi var där på smörrebrödskalas, hennes födelsedag till ära. Det går säkert att göra tårtan med andra, lite grövre frukostflingor av cornflakestyp också.

En blogg som definitivt inte är knasig - sitt namn till trots - är Knasig Mat som är till stor hjälp för alla med olika typer av allergibekymmer. Tipset på den bloggen fick jag hos Maja, som också lagar allergianpassad mat.

Så här gör du min tårta.

4 kylskåpskalla äggvitor - knappt 1½ dl
100 g frukostflingor av bovete
1½ dl ljust rörsocker

1 - 2 Kravbananer
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft

1 dl lemon curd - gärna mrs Darlingtons eller hemgjord
1½ dl vispgrädde - alternativt vispbar sojagrädde
chokladströssel eller valfria bär - blåbär till är riktigt gott, det har vi också prövat

Vispa äggvitorna riktigt hårt.
Mixa flingorna, tillsätt sockret, och mixa lite till så allt blandas. Vänd med luftiga tag ned det mixade i marängsmeten.
Bred ut smeten i en form med löstagbar kant, gärna med ett bakplåtspapper i botten och smord runtomkring.
Grädda strax nedanför mitten i 175 graders ugnsvärme ca 20 minuter.
Mosa bananen med citronsaften och vaniljsockret och bred över tårtbotten.
Vispa grädden tillsammans med curden, och bred också den över.
Garnera med chokladströssel.









2 kommentarer: