torsdag 15 december 2011

Varm pastapanna med skinka, broccoli, soltorkade tomater och havregrädde



Det här är en enkel och lättgjord vardagsrätt, som med glutenfri pasta blir både gluten- och mjölkfri. Frostrosor har på sin blogg en tävling där man ska laga en vardagsrätt på 30 minuter och använda en Oatlyprodukt, och de kriterierna uppfyller min pastapanna. I potten ligger "årets julklapp", en matkasse från Ica, och det skulle ju vara spännande att prova, så jag slänger iväg receptet och hoppas på tur.

Om du inte har några allergibekymmer kan du förstås använda vanlig, valfri pasta och vanlig grädde. Jag tog glutenfria pastaspiraler gjorda av brunt ris och av märket Doves Farm, som jag gillar. Kryddan kan du byta ut mot annan, valfri kryddblandning.

Vegetarianer utesluter förstås skinkan, och tar förslagsvis tärnade champinjoner i stället.

4 portioner valfri pasta
200 g broccolibuketter
250 g rökt skinka
1 dl soltorkade körsbärstomater - inklusive lite av oljan
2 msk Toscana Mix (The Spice Tree)
1 förpackning Oatly i Mat, "havregrädde" 13%

Medan pastavattnet kokar upp tärnar du skinkan och ansar broccolin.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen, och lägg i broccolin när det är ca 5 minuter kvar av koktiden.
Ta lite av oljan från tomaterna, och hetta upp i en vid panna. Fräs tomaterna och skinkan.
Häll på havregrädden och kryddan, och låt puttra ihop till krämig konsistens, ca 5 minuter.
Häll av pastan/broccolin, och vänd ned i skinkröran.
Servera genast.










6 kommentarer:

  1. Superdupergott, blev lunchlådan idag :) TACK!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Ja, jag tyckte också att det blev gott!

    SvaraRadera
  3. God morgon Kjersti! Och grattis! 3:e pris i Oatlys receptutmaning med denna rätt! Mejla mig din e-postadress så vidarebefordrar jag den till Oatly, så kan de kontakta dig för leverans av dina värdecheckar!. Mig kontaktar du på frostrosor(snabela)yahoo.com

    SvaraRadera
  4. Tack snälla, så roligt att jag vann! Ha en härlig adventshelg!

    SvaraRadera
  5. Grattis mum! Du är bäst! Puss

    SvaraRadera