onsdag 14 december 2011

Nyponmos/marmelad - fullproppad med vitaminer



Marmelad tillhör väl kanske inte det nyttigaste man kan ha på smörgåsen, men ibland är det onekligen ganska gott. Den här nyponmarmeladen kan du med gott samvete tillåta dig. Nyttigare marmelad än så här går nog knappast att göra. Nyponskalmjölet är fullständigt fullproppat med vitaminer och mineraler, och även muscovadosockret innehåller en hel del mineraler till skillnad från vanligt, vitt socker. Föredrar du en lite ljusare marmelad tar du vanligt socker. Förutom till rostat bröd, scones eller skorpor, är marmeladen jättegod till ost.

Otroligt lättgjord är nyponmarmeladen också, så det är bara att sätta igång! Nyponskalmjöl hittar du i de flesta vanliga butiker eller hälsokostbutiker. Observera att jag gjorde marmeladen på nyponskalmjöl, inte på det nyponpulver som är malt av hela nyponet, och som jag också brukar använda, bl a i mysli. Jag kan alltså inte garantera att resultate blir detsamma och att proportionerna är desamma om man använder det mjölet.

Om du utesluter pektinet blir det mer som ett mos, som är gott till frukostgröten t ex.

Eftersom nyponskalmjölet kan vara ganska grovt, så siktade jag det, så att marmeladen skulle bli lite slätare. "Krafset" som blev kvar sparade jag och pytsade i ett brödbak lite senare på dagen.

5 dl vatten
2 dl ljust muscovadosocker
2 dl siktat nyponskalmjöl
2 msk flytande pektin
1 tsk vaniljsocker
1 tsk citronsyra

Koka upp vattnet med sockret, och vispa så det smälter. Dra från plattan. Tillsätt det siktade nyponskalmjölet lite i taget, och vispa hela tiden.Tillsätt pektinet och låt allt få ett hastigt uppkok under kraftig omrörning. Rör ned vaniljsocker och citronsyra, och häll upp på varma, torra burkar. Två lite mindre burkar blev det av den här satsen.











2 kommentarer:

  1. Vad bra! Har en öppnad påse nyponmjöl hemma! Kanske skulle ta och koka ihop en marmelad!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut! Nu sist gjorde jag mosvarianten, som jag åt till frukostgröten i morse. Riktigt gott!

    SvaraRadera