fredag 30 december 2011

Lättfixat frukt- och mandelmums till ostbrickan



Hur har ni tänkt fira nyår? Gå på fest, själva ordna fest, eller kanske festa på lokal? Här hemma blir det lugnt firande. Vi har nämligen däckat igen, både maken och jag. Han redan på juldagen, jag på annandagen, så orken är på nollstrecket. Men nog ska vi äta god mat i alla fall, och fira in det nya året så gott vi kan! Har köpt en fin bit oxfilé som ska avnjutas med gräddig sås med trattkantareller (tack Holmgrens för de fina, torkade julklappstrattisarna!). Till förrätt blir det nog lite Skagenröra på frasigt stekta snittar och med topping av den fina Kalixlöjrommen vi fick i julklapp av svåger och svägerska. Till efterrätt färsk frukt doppad i kokoskolasås. Kanske blir det också en bit av det här frukt- och mandelmumset till de goda ostarna.

Du kan välja vilken torkad frukt som helst, och blanda efter behag. Jag gjorde det lätt för mig och tog en påse färdigblandad frukt. Om du inte vill använda alkohol kan du i stället för cognac ta enbart vatten och öka på mängden agavesirap eller honung. Min "testpanel" tyckte att jag skulle ha skurit frukten i mindre bitar i stället för att ha den hel, men det får du göra som du vill med.

Rosta gärna mandlarna lite i en torr, het stekpanna, så får de extra god smak.

1 påse färdigblandad, torkad frukt, 250 g
50 g skållad, skalad mandel
1 dl vatten
1 dl päroncognac, Xanté
2 msk ljus agavesirap eller flytande, ljus honung
2 krm vaniljpulver
2 tsk agar-agarpulver

Rosta ev mandeln, och låt svalna.
Blanda vatten, cognac, agavesirap och vaniljpulver i en kastrull. Koka upp, och lägg ned frukten.
Låt småkoka ca 5 - 10 minuter under lock, så frukten mjuknar lite.
Vispa i agar-agarpulvret och vänd ned mandlarna.
Häll upp alltsammans i en liten form, smord med en aning mandelolja. Se till att frukten fördelas så jämnt som möjligt, så att inte alla katrinplommon trängs i ett hörn och all mandel i ett annat.
Låt svalna och stelna. Skär i bitar, och servera till valfri ost.








PS Sista chansen att vara med i utlottningen i min jubileumstävling är i morgon på nyårsafton. Klockan 12.00 stänger jag igen. Den tävlingen vill du väl inte missa!? DS

2 kommentarer:

  1. Äsch, har ni trillat dit nu igen, så tråkigt för er! Hoppas ni känner er lite bättre i morgon så ni kan njuta av goda maten. Vi ska till våra goda vänner och äta middag tillsammans, brukar bli ganska lugnt.

    Krya på er, båda två och
    ett riktigt Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla ni! Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag er också! Tja, man kan undra vad det är för fel på oss? En av döttrarna förordar lite mindre nyttigheter och vitaminer och lite mer chips och godis! Vad tror ni om det? Börjar nästan ta det under övervägande!

    SvaraRadera