måndag 28 november 2011

Surkålspesto med cashewnötter, persilja och pecorino


Jag ropade nog hej innan jag landat på andra sidan ån. Jag var ju så glad över att febern dalat, men plötsligt började den stiga igen, raskare än hissen i Eiffeltornet, och det var bara att krypa ned under mitt tjocka Kilimanjarotäcke igen och huttra och småyra. Så det blev min Första Advent i stället för Hosianna och de andra  gamla kära adventssångerna i kyrkan, och efterlängtat glöggmys med familjen. Man kan som tidigare sagts inte regissera livet! Nu är jag i alla fall stundtals i hyfsat vertikalt läge igen.

En av döttrarna påstår att jag äter för mycket nyttigheter och för lite chips! Vad tror ni om det? Jag tror nog jag fortsätter med nyttigheterna i alla fall! T ex den här lite annorlunda och goda peston som jag blev inspirerad att göra när jag var på matmässan Mitt Kök i början av november. Då köpte jag en burk Sorseliansk pesto, gjord på just surkål, men med mandel och Västerbottenost. Jag gjorde min pesto med cashewnötter och pecorino, och den blev minst lika god. Den kan avnjutas till varm pasta som en vegetarisk rätt, eller bredas på en skiva baguette och gratineras i ugnen. Blandar du den med lite crème fraiche får du en god röra till stekt fisk eller vegetariska biffar.

Surkålspeston får bli den här veckans vegetariska middag, tillsammans med nykokt glutenfri, pasta från Doves Farm..

Jag köpte min surkål i Saluhallen här i Uppsala, och den innehåller också vitt vin. Jag brukar också köpa Tistelvinds härliga surkål ibland. Du kan ta vilken sorts surkål du vill.

150 g surkål
1 stor vitlöksklyfta
60 g naturella cashewnötter
50 g färskriven pecorino
1 knippa persilja
½ dl rapsolja
salt, peppar

Blanda allt utom salt/peppar i en hög skål, och mixa till en slät, men inte alltför finkornig pesto. Smaka av med salt och ev peppar.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen, och blanda ned peston i den varma pastan. Klipp ev över lite extra persilja, och vänd också ned några soltorkade körsbärstomater.
Som huvudrätt med pasta räcker satsen till 3 - 4 personer.









3 kommentarer:

  1. Kul recept. Nu vet jag vad jag kan göra när jag har surkål över! Hmm, har oftast kastat det som blivit över...

    SvaraRadera
  2. Oj, det lät som en spännande anrättning! Bra fixat från sjuksängen :-)

    SvaraRadera
  3. Det är absolut onödigt, Therése! Gör peston i stället. Den kan dessutom frysas om man inte vill använda den på en gång. Vill man inte köra helvegetariskt är det gott att blanda ned några räkor i peston och pastan.
    Det kallas fusk, Mallis! Eller kanske snarare framförhållning. Ska man servera ett vegetarisk måndagsrecept måste man ju ha testat det innan. Så peston gjorde jag förra tisdagen precis innan jag däckade, liksom dagens tryfflar. Sista texten och redigeringen i går morse rexpektive idag.
    Men nu har jag inte mycket mer på lager, så antingen får det bli ett uppehåll, eller så får jag sluta vara sjuk helt enkelt!

    SvaraRadera