lördag 29 oktober 2011

Halloweenpaj med förhinder



Det blir inte alltid som man tänkt sig! Jag hade tänkt göra en pumpapaj till idag eftersom det stundar Hallowen, men så blev det inte alls. Pumpan som jag köpt visade sig vara så stenhård att den inte gick att forcera, ens med handfast hjälp av båda döttrarna som var här på lunch igår. Tja, kanske lika bra förresten. Jag är egentligen ganska skeptisk och kluven till det här med Hallowenfirande, som liksom en del andra högtider lätt drar iväg till att bli en gigantisk, komersiell happening. Visst kan det vara roligt att tända ljuslyktor av pumpor som lyser upp höstmörkret, och visst kan vi baka spökkakor, men det är ju inte alldeles nödvändigt att sätta på sig skräckinjagande masker - som för övrigt innehåller en massa gifter läste jag i tidningen - och skrämma livet ur små barn med skramlande skelett, fladdermöss, spindlar och annat otyg.

Jag tycker bättre om vårt Allhelgonafirande nästa helg, då vi mer stillsamt lägger kransar och tänder ljus på gravarna, för att minnas alla de nära och kära som inte längre finns hos oss.

Vill du ändå laga något med pumpa rekommenderar jag pumpasoppan som jag lagade i början på februari.
Den är god, värmande och dessutom supernyttig! Den innehåller mycket vitlök, så vem vet, den kanske t o m håller Hallowenspökena på hälsosamt avstånd!

Ha en riktigt skön helg allihop!

2 kommentarer:

  1. Ja, så kan det gå! Jag gillar inte heller att alla affärer jobbar för att göra så mycket vinst av alla högtider som det bara är möjligt! Man behöver ju inte blåsa upp allt till gigantiska proportioner. Men att baka lite skrämmande goda saker är jag helt okej med ;)

    SvaraRadera
  2. Jaadå, spökmaränger och spindelcupcakes är helt OK för mig också. Resten kan jag gärna hoppa över. Hoppas du haft en fin helg och är laddad för en ny pluggvecka. Ha det gott!

    SvaraRadera