torsdag 27 oktober 2011

Glutenfri grötmix med flingor, linfrön, lingon och blåbär



Nu när det börjar bli höstruskigt är det ganska gott med varm gröt till frukost. Den lägger sig som ett mjuk och varm filt i magen, och gör att jag står mig ett bra tag innan lunchsuget sätter in. Vanlig havregrynsgröt är alldeles utmärkt - i synnerhet om man väljer de lite grövre, ekologiska havreflingorna - men det är ju inte alla som tål havre. Jag har ibland köpt Alf Spångbergs grötblandning, som består av gryn av quinoa, amaranth, bovete och hirs, och även med hela linfrön. Den är både god, nyttig och mättande, men ganska dyr.

Nu har jag gjort min egen grötmix, som jag förvarar i en stor burk, och som jag tar en portion av på morgonen. Ni som följt mig ett tag vet ju att jag i tid och otid brukar propagera och rentav agitera för frukost. Ett tips - om ni har någon frukostprotestant i er närhet - är att presenta med en påse grötmix i fin förpackning. Kanske tillsammans med den härliga och färgsprakande frukostkokboken "Frukostera" som Victoria är upphovskvinna till. Jag tror knappast den person existerar som inte blir sugen på frukost efter att ha bläddrat i den.

4 dl hirsflingor
4 dl quinoaflingor
4 dl boveteflingor
4 dl amarantflingor
2 dl linfrön
1 dl torkade blåbär
1 dl torkade lingon

Blanda alltihop, och förvara i tättslutande burk. Lingon/blåbär kan bytas mot andra bär, russin och gojibär t ex. De kan också uteslutas helt, och i stället kan du variera och tillsätta de bär och frukter du vill ha vartefter, antingen torkade eller färska. Skivad banan, rivet äpple eller päron, färska eller frysta hallon eller blåbär, torkade dadlar, katrinplommon, aprikoser, mullbär. Variationsmöjligheterna är nästan outsinliga.

Till en rejäl grötportion tar du 1 dl grötmix, 2½ dl vatten och en aning salt. Koka upp, och låt småkoka på svag värme ca 8 minuter. Servera med valfri mjölk. Jag brukar ta färsk sojamjölk.










8 kommentarer:

  1. tänk vad många härliga gryn det finns, även glutenfria sådana! Quinoa har jag ju provat, men nu står amarantflingor på tur - oj, vad spännande! Du, jag har precis postat ett inlägg om ditt underbara fyllda butternutrecept, där jag länkade till dig, såklart. Bara så du vet ;)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Alexandra, så gulligt av dig!Ja, amaranth är användbart för oss glutenallergiker, men nyttigt även för alla andra. Innehåller massor med både mineraler och vitaminer. Ha en finfin helg, hoppas att tentan gick bra. Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
  3. Tack för att jag fick med mig en sån påse :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du tar dig tid att koka gröten, så du får en bra start på dagen!

    SvaraRadera
  5. Åååhh jag skulle behöva en sådan present ;-) Har faktiskt börjat att lyxa till frukosten lite iblanda, men det blir fortfarande mycket av detsamma...

    SvaraRadera
  6. Ibland får man se till att ge sig själv presenter, Maja!! Om nu inte någon annan kommer på den goda idén! Visst är det lätt att hamna i samma gamla frukostvaneträsk, men det viktigaste är ju att äta frukost överhuvudtaget. Sen kan man testa och byta ut, och lyxa till lite i taget. En ny mysli, torkad frukt, en ny grötblandning, lite annat pålägg på mackan o s v. Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Den där flingblandningen ska jag absolut ta och göra, jag älskar havregrynsgröt men är även känslig mot sempers rena havregryn, så detta var ett bra alternativ/ PERNILLA

    SvaraRadera
  8. Så trist att du är så känslig, Pernilla, men då är den här blandningen definitivt ett alternativ. Jag tycker gröten blir riktigt god. Rör bara med jämna mellanrum så den inte fastnar i botten, som all gröt har en tendens att göra. Må så gott!

    SvaraRadera