måndag 31 oktober 2011

Broccolisoppa



Har jag verkligen inte gett recept på broccolisoppa? Nej, jag tror faktiskt inte det. Konstigt, med tanke på att jag äter broccolisoppa i tid och otid! Jag älskar broccoli, och den är dessutom hur nyttig som helst. Den räknas som en av de sk supergrönsakerna, som innehåller massor av nyttigheter av alla de slag. Broccoli sägs t o m kunna skydda mot cancer, och det finns numera även kosttillskott som är baserade på broccoli.

Själv föredrar jag att äta broccoli i naturlig form, och väldigt gärna som soppa. Soppan blir lite olika från gång till gång beroende på vilka kryddor och vilken buljong jag använder. Den här gången blev den så här, men den som inte tål mjölk utesluter osten och kryddar på lite extra med buljongpulver, senap eller kryddarom.
Det här får bli veckans vegetariska recept. Soppa är aldrig fel, särskilt inte på hösten!
Satsen räcker till tre eller fyra personer beroende på vad som serveras till och efteråt.

450 g färsk broccoli - gärna ekologisk
4 stora vitlöksklyftor
8 dl vatten
1 msk lantbuljongpulver från Renée Voltaire
1 msk Knektgårdens kryddarom (mer info här)
1 tsk Dijonsenap
2 dl valfri grädde
ca 25 g blå- eller grönmögelost - jag tog Saint Agur (om du behöver laktosfritt är finska Aura ett alternativ)

Skölj broccolin och dela i mindre bitar. Skala vitlöken.
Koka upp vatten med buljongpulver och kryddarom, och lägg ned broccoli och vitlök.
Låt småkoka tlls allt är mjukt, ca 8 - 10 minuter.
Tillsätt grädde, senap och ost, och mixa allt till en slät soppa. Smaka av om det behövs mer kryddor eller ost.
Servera i djupa skålar  tillsammans med ett gott bröd.






8 kommentarer:

  1. Åh, broccoli är nog bland det bästa jag vet, speciellt färsk sådan, lätt kokad, lätt saltad och jag kan äta hur mycket som helst (känns det som!). Broccolisoppa är ju fantastiskt, varför gör jag inte det oftare! Tack för påminnelsen =)

    SvaraRadera
  2. Håller med Alexandra! Broccoli är min favoritgrönsak, och den återkommer som säkert både du och andra märkt i allt möjligt hos mig. Skulle jag få välja en enda grönsak att äta resten av mitt liv blev det med all säkerhet broccoli! Men vilken tur att jag inte behöver välja, det finns så mycket gott!

    SvaraRadera
  3. Låter som en mycket god idé att ha grönmögelost i soppan, härlig smaksättning!
    Här försöker vi köra med soppa på tisdagar under höst och vinter, härligt gott och det finns ju så många olika att välja mellan.

    SvaraRadera
  4. Soppa är verkligen toppen, och går att variera i oändlighet! Låter väl som en bra idé att ha en soppdag i veckan. Jag har visst lyckats producera 25 sopprecept såg jag nu när jag kollade i den fliken. Ni får kika där om fantasin tryter! Ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Broccoli är ljuvligt gott! Har det till allt i princip. Vilket bra tips! :)

    SvaraRadera
  6. Ja, här har du en medsyster Tess! Brukar försöka få tag på ekologisk broccoli, den är extra god! Nästa år får jag bestämt försöka mig på att odla egen broccoli så mycket som det går åt här i huset. Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Blev inspirerade av detta inlägg och till middag idag blev det soppa med just broccoli och äpple bla :)

    SvaraRadera
  8. Så glad jag blir Anneli! Det bästa som finns är när jag lyckas inspirera någon att laga något av det jag föreslår. Sen behöver det ju inte vara till punkt och pricka lika. Varmt välkommen tillbaka, jag hoppas du ska hitta något matnyttigt även i fortsättningen! Ha det bra!

    SvaraRadera