söndag 28 augusti 2011

Ljuvlig chokladkräm med vanilj- och kanelmarinerad mango



Idag grattar jag dotter Josefin som fyller år, och det får bli med den här ljuvliga chokladkrämen. För drygt ett år sedan tillbringade Josefin och jag en härlig s k "mammavecka" i Paris. Jag har tidigare år gjort detsamma med de andra döttrarna, då på Sicilien och i Dubrovnic. Reglerna är enkla. De väljer vart de vill åka - inom rimliga kostnadsgränser förstås. Jag betalar resa, boende och några middagar. Resten delar vi på. Det är helt underbart att få en hel vecka tillsammans på tu man hand, uppleva nya, spännande saker tillsammans (ibland lite väl spännande!), prata klart, ev reda ut saker, skratta tillsammans, och bara vara tillsammans. Och förstås äta massor med god mat! Rekommenderas å det varmaste!

Nu var vi alltså i Paris, Josefin och jag, och bodde på ett litet mysigt hotell i Montmartre. Jag har aldrig traskat så mycket tidigare, och definitivt aldrig haft så många skavsår! Jag spenderade nästan en tusenlapp på olika skavsårsplåster och förband, och haltade omgående till en av distriktssköterskorna och blev omplåstrad när jag kom tillbaka till jobbet!

Jag har dessutom nästan aldrig ätit så god chokladkräm tidigare. Vi firade det faktum att jag trotsat min höjdrädsla och åkt ända högst upp i Eiffeltornet, med en bättre middag. Trots att vi ätit oss proppmätta redan på varmrätten, och portionen chokladkräm var gigantisk, så kunde vi inte sluta äta! Vi åt och åt och åt, så vi knappast orkade ta oss därifrån.
Receptet var förstås hemligt, men här är i alla fall ett försök att återskapa ljuvligheten.

Tidigare har jag serverat ingefärsmarinerade eller Limoncellomarinerade jordgubbar till, men eftersom det inte fanns några fina gubbar fick det bli kryddmarinerad mango i stället den här gången.

Det här får också bli mitt bidrag till Kalasgotts augustiutmaning som har temat Choklad.



3 dl grädde, 36%
1 msk mörk agavesirap (alt Cane Syrup)
100 g mörk choklad, Ögon Premium
100 g ljus choklad, Ögon
1 tsk vaniljsocker 
2 äggulor
25 g rumsvarmt smör

1 paket frysta mangotärningar
1 dl vatten
1 dl rårörsocker
½ vaniljstång
2 kanelstänger
1 stjärnanis
Garnering:
ev chokladspån
citronmeliss


Hacka chokladen, och lägg i en värmetålig skål.
Koka upp grädden med sirapen, och slå det över chokladen.
Rör kraftigt tills chokladen smält. Låt svalna något.
Rör ned äggulorna och vaniljsockret och vispa kraftigt.
Klicka ned smöret, och rör kraftigt till en slät kräm.
Fördela i glas eller krämkoppar, och ställ kallt minst några timmar, gärna över natten.

Koka upp vatten och rårörsocker.
Lägg ned kanelstänger, den snittade och urskrapade vaniljstången och stjärnanis, och koka kraftigt några minuter.
Ta från plattan, och vänd ned de frysta mangotärningarna. Låt kallna i lagen.
Garnera efter tycke och smak.







5 kommentarer:

  1. Åååh, vad gott det låter, helt fantastiskt! Och den där mammaveckan tycker jag låter himmelsk, så skulle jag helt klart vilja göra med min mamma också <3

    SvaraRadera
  2. Du får tipsa henne, Alexandra, och visa henne mitt inlägg! Jag lovar att det är helt fantastiskt att få tillbringa en hel vecka tillsammans på tu man hand. Oftast blir det ju annars att man ses i "klump". Förresten, det kan ju räcka med ett veckoslut om man inte har möjlighet att avsätta en hel vecka.
    Må så gott, och tack för att du troget följer mig och ger respons!!!

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt gott! Yum Yum!

    SvaraRadera
  4. Så gott det låter med marinerad mango, helt nytt för oss.
    Så härligt det låter med en mamma/dottersemster, hoppas många tar till sej tipset och tar vara på sin tid med sin mamma/sina döttrar. Tiden med varandra får man aldrig tillbaka...

    SvaraRadera
  5. Kul att ni kikade in Mårtenssons! Jag brukar ofta titta in till er också. Ja,visst är det viktigt att ta vara på tiden tillsammans, det har vi fått flera påminnelser om den sista tiden. Ha det gott!

    SvaraRadera