torsdag 11 augusti 2011

Läskande melonsmoothie




De senaste dagarna har jag syltat och saftat och bakat så det stått härliga till. Däremot har jag inte hunnit lägga upp varken foton eller recept på bloggen, så ni får nöja er med ett enkelt recept på en en läskande drink i stället. Visserligen kändes det mest som höst igår, med hällregn och blygsamma 13 grader, men dessenmellan skiner ju solen, och det kan vara gott med något kallt och svalkande.

Egentligen vet jag inte om det här platsar som smoothie, eller om jag hellre ska kalla det för melondrink. Läskande och god är den i alla fall. Äppelmusten som jag använde är gjord av våra egna äpplen. Den mustade vi i höstas på Äppelfabriken på Ekerö, och den håller sig fortfarande lika fräsch. Du kan ta vilken äppelmust som helst till din smoothie.
Två stora glas blev det av den här satsen.

175 g vattenmelon - helst kärnfri
175 g galiamelon
1 dl äppelmust
1 dl bubbelvatten
½ pressad lime + ½ till dekoration
1 krm vaniljpulver - alternativt ½ tsk vaniljsocker

Skala och skär melonen i mindre bitar.
Blanda allt, och mixa helt slätt.
Häll upp i högt glas och dekorera ev med limeklyfta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar