onsdag 10 augusti 2011

Innehållsrik glutenfri Vegopaj



En mumsig, vegetarisk paj med allehanda grönsaker har vi nyligen avnjutit här i huset. Jag gjorde förstås en glutenfri pajdeg, men du kan ta ditt vanliga, kanske beprövade pajdegsrecept, och utgå från det. Pajen är god precis som den är, men kan också få sällskap med charkuterier av något slag. Vi hade några skivor bresaola och prosciutto kvar från tidigare, så vi tog det.
Smaksätt pajen med den kryddblandning du gillar bäst. Jag har ju mina favoriter som du kanske märkt.


3 dl Jyttemjöl
75 g LF eller vanligt smör, alternativt mjölkfritt margarin
1 ägg
3 msk LF eller vanlig gräddfil, crème fraiche eller matlagningsyoghurt, alternativt sojayoghurt

400 g grön eller vanlig blomkål - ca 250 g blomkålsbuketter
1 röd paprika, ca 100 g
1 grön paprika, ca 100 g
150 g sugar snaps
100 g skalade bondbönor (400 g från början)
10 körsbärstomater
100 g grovriven, lagrad ost - uteslut om du inte tål mjölkprodukter
4 ägg
4 dl valfri grädde, crème fraiche eller mjölk - jag tog en blandning av alla tre
ca 1 tsk salt
1 msk Kunglig Salladskrydda (The Spice Tree) eller annan valfri kryddblandning

Kör ihop pajdegen i matberedare. Tryck ut i smord pajform, och ställ kallt en halvtimme.
Nagga botten, och grädda ca 12 - 15 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Ansa grönsakerna. Dela blomkålen i buketter, och kärna ur och strimla paprikan.
Koka upp vatten och salt i en kastrull, och lägg ned blomkålsbuketterna. Förväll 2 minuter, och lägg ned sugar snaps och bondbönor och förväll ytterligare 2 minuter. Lägg slutligen ned paprikan, och koka ytterligare en minut. Kyl snabbt och låt allt rinna av väl i en stor sil.
Dela tomaterna, och krama ur en del av vätskan (det kan annars bli lite för vattnigt).
Fördela alla grönsaker i det förgräddade pajskalet, och lägg på osten.
Vispa ihop ägg, den mjölk/gräddblandning du valt, salt och krydda, och häll över.
Fortsätt grädda i samma temperatur, 200 grader, 30 - 40 minuter, tills pajen fått fin färg.








5 kommentarer:

  1. Ser verkligen toppengott ut, speciellt bilden med alla härliga grönsaker i pajskalet, innan de blivit täckta med ost och mjölkblandning - MUMS! Bondbönor är fantastiskt, varför äter jag inte sådana oftare?

    SvaraRadera
  2. Du får börja äta bondbönor lite oftare, Alexandra! De är både goda och nyttiga. Dessutom en jättebra proteinkälla för vegetarianer. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad glad jag är som hittat hit! Fick diagnosen celiaki för tre veckor sedan och idag efter mitt besök hos dietisten satte jag mig vid datorn...och hittade dina recept! Ska bli kul att gå igenom. Om du har tips för gluten fri bakning så får du gärna skriva ett sådant inlägg!

    vh
    Monika
    6048gustafsson@telia.com

    SvaraRadera
  4. Hej Monika! Och vad glad jag blir om jag kan hjälpa dig! Jag bakar nästan jämt glutenfritt eftersom jag själv är glutenintolerant. I morgon kommer t ex ett recept på havrekakor, och om några dagar glutenfritt matbröd. Om du tittar i högerspalten under "Etiketter" så ser du att det finns massor med glutenfria recept både på matbröd, mjuka kakor,tårtor och småkakor. Lycka till, och varmt välkommen tillbaka! Och framförallt, deppa inte över diagnosen! Det finns massor med alternativ. Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Tack för dina omtänkande ord! Det glädjer mig att se att dina matbröd är rejäla (grövre och med frön/nötter/frukt) för det har jag saknat! Ska inhandla lite varor och invänta regn, för idag tittar solen fram och då ska jag vara ute och hälsa den välkommen!

    vh
    Monika i Närke

    SvaraRadera