torsdag 21 juli 2011

Grovt gluten- och mjölkfritt formbröd med flingor, kokosmjöl, dadlar och äppelglögg


Maken påstår att jag har så mycket grejor i skåp och skafferi att jag omöjligt kan ha koll på vad jag har. Jag brukar hävda motsatsen. Eftersom han inte brukar läsa min blogg (han koncentrerar sig helt på att äta maten i stället) vågar jag härmed erkänna att han ibland har rätt!

Skymd bakom diverse annat stod en flaska äppelglögg som med god marginal hade passerat bästföredatum.
Eftersom korken satt som berget - jag lyckades med stor möda få av den -  och eftersom den luktade och smakade helt OK, så bestämde jag mig ändå för att använda den. Den fick bli degspad och ge mustig och annorlunda smak till mitt grova, glutenfria formbröd. Det maxade jag i övrigt med allehanda nyttigheter som boveteflingor, rårisflingor, kokosmjöl, chiamjöl, hampafrön och mjuktorkade dadlar.

Recept på goda och nyttiga glutenfria matbröd kan man inte få för många av, så jag hoppas du gillar detta.
Äppelglöggen var gjord på råmust av äpplen, och smaksatt med kanel, nejlikor och pomerans. Det är väl knappast troligt att du är lika slarvig som jag, och har en flaska i gömmorna, men använder du i stället en neutral must och ändå vill ha lite glöggkänsla så kan du själv smaksätta med kryddor.

Brödet både doftade och smakade helt underbart! Maken undrade lite försynt efter första smakskivan om brödet i fortsättningen var förbehållet mig, eller om han kunde få sig en skiva då och då. Det är klart han får!

Till ett rejält formbröd använde jag:

5 dl boveteflingor
3 dl rårisflingor
2 dl rårismjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl skalade hampfrön
2 msk chiamjöl
½ dl linfrön
1 msk fiberhusk
2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
70 g finskurna dadlar - kolla så inga kärnrester finns kvar
6 dl äpperlmust eller äppelglögg
1 msk vit vinäger
( ev kryddor som kanel, malda nejlikor, mald pomerans)

Blanda alla torra ingredienser i bakbunken.
Blanda ihop must/glögg och vinäger, och blanda i. Blanda om väl, gärna i matberedare, och låt stå och svälla ca fem minuter. Blanda om på nytt, och häll i en väl smord form på ca 1½ liter.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, på nedersta falsen, ca 1½ timme. Stjälp försiktigt ut brödet ur formen, och fortsätt grädda ytterligare 15 - 30 minuter utan form. Brödet ska kännas ihåligt när man knackar på det.
Låt kallna helt, inlindat i dubbla lager bakdukar, och skiva det sedan tunt. Frys in och ta fram vartefter så håller det sig fräscht längre.










2 kommentarer:

  1. Hej! Gällande tävlingen med mjölkfria recept på min blogg så är regeln att man endast får bidra med 1 recept per person!

    SvaraRadera