lördag 30 juli 2011

Alkoholfri "sangria" med hallonflädersmak, lime och blandad frukt




Jag har en hel del frukt och bär i trädgården att ta hand om, men jag har tyvärr varken hallon eller fläder. Vilken tur då att det finns så god färdig saft att köpa. Jag hittade både hallon- och flädersaft av märket "Farmor Edith", och dem använde jag till att göra en läskande och god alkoholfri dryck av sagriatyp. Lite extra kul att saften heter "Farmor Edith". L:s farmor hette Edith, och det är i hennes hus vi bor sedan trettio år tillbaka.
Sangrian smakade härligt en av de varmaste sommardagarna tillsammans med bärmuffins.
Tycker du om bubbelvatten så tycker jag en maskin är en bra investering. Ganska onödigt att kånka hem en massa vatten på flaska, eller hur?

1 dl koncentrerad hallonsaft
1 dl koncentrerad flädersaft
8 - 10 dl kallt vatten - gärna bubbelvatten 
1 nektarin
1 rejäl klyfta galiamelon
2 limefrukter
1 dl hallon
isbitar

Skär nektarin och melon i mindre bitar, och skär den ena limen i tunna skivor. Pressa saften ur den andra.
Blanda saftsorterna med limesaft, frukt och bär i en rymlig kanna eller tillbringare. Låt dra en halvtimme.
Fyll på med iskallt vatten och isbitar, och blanda om försiktigt.

2 kommentarer:

  1. Den var kanongod, vattnas i munnen när man tänker på den!

    SvaraRadera
  2. Hej Kjersti!

    Jag ser att du gillar en ljuvlig alkoholfri sangria som sommar läskedryck och ditt recept ser väldigt gott ut.

    Det finns olika varianter på den läskande drinken och precis som du har, har jag också min egen favoritdrycka på sangria, som smakar jättegod. Om du vill kan du hitta mitt recept om alkoholfri sangria den här [ http://www.soleado.se/alkoholfri-sangria-en-mumsig-sommar-saft/ ]

    Ha en solig dag!

    PabloD

    SvaraRadera