fredag 27 maj 2011

Vanliga köttfärsbiffar - men ovanligt goda



Köttfärsbiffar gör jag ganska ofta. De är lätta att variera i smaken med olika kryddor och kryddblandningar, och med olika tillbehör. De smakar nästan aldrig likadant från gång till gång här hemma eftersom jag nästan alltid prövar lite nya smaksättningar. Ett tips nu till sommaren när det är marknader överallt, är att försöka hitta lite olika, roliga - ofta lokala -  kryddblandningar. Det kan göra underverk!

Den här gången använde jag en kryddblandning som jag fått av bästa vännen Stina uppe i Luleå, och som jag tror att hon köpt på någon marknad. Det blev väldigt god smak på biffarna med den. Det kanske inte är så troligt att du har just den i ditt skafferi, men våga pröva någon annan kryddblandning som du har hemma, eller blanda helt enkelt ihop din egen.

Chiamjöl är ett bra bindningsmedel för glutenallergiker. Det är extremt nyttigt - som du själv kan läsa på bilden på förpackningen - och sväller i vätska. Du kan byta det mot ströbröd om du inte har chiamjöl hemma.

Grädde tar du vanlig eller laktosfri, eller någon alternativgrädde.

500 g nötfärs - gärna Kravmärkt
2 msk chiamjöl
1 dl vatten
1 stort ägg
1 msk kryddblandning
1 msk Dijonsenap
salt, ca 1 - 1½ tsk
2 dl grädde
1 dl vatten
1 msk mörk oxfond
ljus maizenaredning
olja/smör till stekning

Blanda chiamjöl och vatten och låt stå och svälla 10 minuter.
Blanda ned köttfärs, ägg, senap, salt och kryddblandning, och rör till en smidig färs.
Forma biffar med vattensköljda händer, och bryn dem på båda sidor till fin färg.
Tillsätt grädde och fond, och låt eftersteka under lock på svag värme 5 - 8 minuter. Smaka av såsen.
Red med maizenaredning till önskad simmighet.
Servera biffarna med kokt eller pressad potatis, sallad, och gärna någon gurkinläggning eller chutney.






2 kommentarer:

  1. Jag testade det här receptet för några dagar sedan. Det var supergott! Allt var bra och enkelt beskrivet, och till och med jag lyckades göra såsen :) Tack för ett underbart recept!

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir Alexandra, det är så kul att få respons och höra att recepten fungerar!! Stort tack! Ha en underbar helg!

    SvaraRadera