lördag 28 maj 2011

Mjölk- och glutenfria frukostbullar med havregryn, bovetemjöl, linfrön och pumpakärnor



Här kommer en glutenfri variant av de "vanliga" frukostbullar som jag komponerade till dotter Josefins möhippefrukost. Originalreceptet på dem hittar du här.

Jag tog lite bikarbonat i degen förutom färsk jäst, och eftersom bikarbonat behöver syra för att jäsa tillsatte jag också lite färsk citronsaft. Jag var osäker på om fördegens syra skulle räcka annars.

Degen är lättarbetad och går fint att knåda. Jag gjorde 20 bullar av den här satsen, hälften runda och hälften ovala. Bullarna passar bra både till frukost, eller till lunch och picknic med lite extra matigt pålägg. Jag tycker de blev riktigt lyckade! Jag gjorde dem igår, och åt en nybakad till min lunchmorotssoppa. I stället för smör tog jag pasta av soltorkade tomater, samt vildtomater och ärtskott på min smörgås.


3 dl rumsvarmt vatten
3 dl mörkt bovetemjöl
10 g färsk jäst


3 dl rumsvarmt vatten
40 g jäst
4 dl havregryn - Saltå Kvarns eller Sempers rena havre om du är mycket känslig
2 msk flytande honung eller agavesirap
2 tsk färsk citronsaft
1 dl linfrön
½ dl pumpafrön
½ dl chiamjöl
ca 4 dl Jyttemjöl original
2 tsk fiberhusk
2 tsk salt
1 tsk bikarbonat

Blanda kvällen före baket en fördeg av vatten, bovetemjöl och jäst. Vispa ordentligt så allt blandas, och täck över med plastfilm eller lock. Låt stå i minst 12 timmar. Ska dofta friskt och lite syrligt.
Blanda fördegen med vatten och den resterande jästen, och rör tills jästen löst sig.
Blanda ned honung, citronsaft, havregryn, linfrön, pumpafrön och chiamjöl, och kör maskinen på lågt varvtal tills allt blandats.
Blanda ut 3 dl av Jyttemjölet med salt, husk och bikarbonat, och tillsätt också det medan maskinen är igång.
Tillsätt ev ytterligare lite mjöl. Arbeta degen mycket väl, minst 10 minuter, på lågt varvtal.
Täck över och låt jäsa en timme.
Ta upp degen på bakbordet, och arbeta igenom den väl. Ev kan det behövas en aning mer mjöl.
Dela i 20 bitar, och forma runda eller ovala bullar. Lägg på bakplåtspapprad plåt, och platta till bullarna lite.
Täck över och låt jäsa ytterligare 45 - 60 minuter.
Pensla med vatten eller yoghurt, och strö över linfrön, pumpafrön eller något annat strössel. Grädda i 225 graders ugnsvärme ca 12 - 14 minuter.







4 kommentarer:

  1. Hej Kjersti.

    Den ganska så kortväxte mannen på Peiras Livs på Hötorgshallen blev väldigt putt när jag efterfrågade chiamjöl.
    _det ska man aldrig köpa som mjöl. Vi har slutat med det, det oxiderar för snabbt. Köp fröet, visst, men mal själv!
    Så sade han

    SvaraRadera
  2. OK, det visste jag inte. Det var inte alltför länge sedan jag köpte mjöl där, så det måste vara ett ganska nytt påfund. Jag har förvarat chiamjöl - i kylskåpet förvisso - länge utan att varken smak eller lukt har förändrats, men det är klart att du kan mala själv också. Annars kan du köpa via Immunbutiken som jag gjorde nu senast. Jag brukar förvara både chiamjöl, hampafrön och nyponmjöl i kylskåpet.
    Ha en bra dag och en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Eftersom Chiafröerna var ganska så dyra så slog jag till på kastanjemjölet istället och bytte ut de två. Det blev gott.

    SvaraRadera
  4. Toppen, anonym! Kastanjemjöl är också superbra, liksom kokosmjöl, som har lite samma effekt som chia, att det sväller med vätska. Hade precis slagit mig ned för att skriva ett PS till dig och föreslå PO-fiber i stället + en extra tsk husk (vilket också borde funka) men du hittade ju din egen lösning. Jättebra!

    SvaraRadera