måndag 9 maj 2011

Fräsig korv på potatisbädd - med ansjovis, senap och örter


Det ska erkännas att det inte så ofta blir korv här i huset nuförtiden. När barnen var små och bodde hemma var det återkommande på middagsbordet - i lite olika tappningar.
Nu när jag börjat matblogga fick jag för mig att jag skulle leta fram mina gamla pärmar med veckomatsedlar - det gällde ju att planera för att inte krocka med skolmaten - och gamla recept. Jag hittade det här, och tycker faktiskt att det fortfarande är gångbart. Den enda ändringen jag gjorde i receptet var att ersätta 2 msk finhackad färsk persilja mot ½ msk torkad Persilladekrydda (The Spice Tree), som förutom persilja även innehåller körvel bl a.

Det blev så gott att både L och jag åt alldeles för mycket! Det blev mat över till två matlådor, men om ni inte är fullt lika glupska så räcker maten säkert till 5, eller kanske t o m 6 personer.

8 potatisar, ca 800 g - gärna en mjölig sort
vitlökssalt, svartpeppar
3 - 4 dl valfri grädde

550 g korv med hög kötthalt, ex vis en förpackning Deli med 68% kötthalt
40 g smör eller margarin
2 msk ströbröd - glutenfritt vid behov
6 - 8 ansovisfiléer
1 stor pressad vitlöksklyfta
1 tsk Dijonsenap
1 msk finhackad gräslök
½ msk Persillade - eller annan valfri kryddblandning
ca 3/4 dl riven smakrik ost

Skala och skiva potatisen tunt och lägg i en smord, ugnsfast form. Salta och peppra.
Häll över hälften av grädden, och grädda i ugen på 200 grader, ca 30 minuter.
Skiva korven.
Hetta upp matfettet och slå över ströbrödet. Låt svälla några minuter, och mosa sedan ned övriga ingredienser.
Ta ut potatisen, och slå över resterande grädde.
Lägg på korven, och bred ansjovisröran på och mellan korvskivorna. Strö över osten.
Fortsätt grädda ytterligare 20 - 30 minuter, tills potatisen känns mjuk och allt fått fin färg.
Servera med sallad.






2 kommentarer:

  1. Mmm, lätt och gott lät det. Kommer däremot inte ihåg att du har lagat det, men det är ju inte helt lätt att lägga allt gott du gjort genom åren på minnet. Då skulle inget annat få plats i huvudet :-)

    SvaraRadera
  2. Tack dear, men nog har du ätit det. Jag hittade receptet i min gamla pärm bland mina gamla veckomatsedlar.

    SvaraRadera