onsdag 11 maj 2011

Botaniska trädgården på Kreta

En av de absoluta höjdpunkterna under vår Kretavecka var ett besök i öns helt fantastiska Botaniska trädgård. Har du planerat att åka till Kreta så missa inte den, men ta rejäla skor och gärna en vandringsstav, för terrängen är ganska tuff och oländig på sina håll, och det tar 1½ - 2 timmar att gå igenom hela parken.
2004 drabbades området av en häftig brand, som ödelade ett stort område, och ur askan efter den har alltså trädgården skapats. Klimatet gör att växter från i stort sett alla klimatzoner trivs, och det finns blommor, örter, växter och fruktträd från jordens alla hörn. Inga gifter används, och allting är organiskt. På den tillhörande resturangen kan man avnjuta äkta kretensisk mat - som f ö lär vara världens mest nyttiga enligt en stor europeisk undersökning -  med ingredienser från trädgården.

Vi fick också en liten lektion i matlagning, och sedan avnjuta resultatet. Helt underbart.
Gissa om vi nästan fick övervikt hem! Jag köpte med mig en jätteburk honung från parkens egna bikupor, apelsinmarmelad från de egna apelsinerna, oregano och rosmarin, mandel och fikon m m.
Petros(?) som är parkens skapare, och som chefar över alltihop är en sann eldsjäl, och bjöd på örtteet Malotira (har inte lyckats luska ut vad det heter på svenska), som enligt honom har förmåga att kurera det mesta. Med tanke på tidigare nämnda krämpor köpte jag med mig en stor påse!!

Att jag ser ilsken ut beror på solen och ingenting annat. Örttéet var förvånansvärt gott!
Här får ni några glimtar från vår vandring.






























9 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Puss

    SvaraRadera
  2. Härliga tider - och bilder! :)

    SvaraRadera
  3. Tack raringar! Visst var det härligt, men Sverige är inte så dumt heller. I alla fall inte idag när solen värmer och maskrosorna lyser illande gula utanför fönstret!

    SvaraRadera
  4. http://bamseshonung.blogspot.com/11 maj 2011 kl. 15:22

    Det ser helt underbart ut / pernilla

    SvaraRadera
  5. Sköna motiv och skickligt plåtat!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder! Ser så härligt ut!

    SvaraRadera
  7. Tack för denna intressanta titt. Jag har just själv varit till den trädgården och tänker sätta ett inlägg med bilder på min blogg så jag tog mig först en titt via google, därav kom jag in på din blogg. Den trädgården var ju alldeles underbar. Verkar som du gått den längre sträckan för du har lite andra bilder också. Vi åkte dit med scooter och även det var alldeles underbart. Jag vill riktigt gärna dit igen för att gå den längre sträckan. Ha en bra dag du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittade till min blogg! Visst är den botaniska trädgården helt fantastisk! Ja, vi gick hela den långa sträckan - och jag ångrade djupt att jag inte rustat mig med bättre skor, för det var ganska knaggligt och backigt emellanåt. men så otroligt vackert, så det var värt det i alla fall. Hoppas du också träffade Petros, trädgårdens grundare, en riktig eldsjäl som kunde berätta om parkens tillkomst och de olika grödor som användes i matlagningen på resturangen. Hoppas du också hann med ett besök i Chania, den charmiga staden. Här har jag skrivit om den. http://kjerstismatochprat.blogspot.se/2011/05/strovtag-i-chania.html. Må så gott och välkommen tillbaka att titta in när du har lust!

      Radera