söndag 10 april 2011

Halvårsjubileum - det måste firas!


Idag firar jag halvårsjubileum med bloggen! Den 10 oktober 2010 gjorde jag mitt allra första, stapplande inlägg, och sedan dess har det faktiskt blivit ett inlägg varje dag. Det känns helt fantastiskt!!

Aldrig hade jag väl anat när jag började att bloggandet, dels skulle innebära så pass mycket jobb, dels skulle vara så kul!
Det "jobbiga" har varit att komma ihåg att dokumentera de olika stegen i matlagningen och bakandet, och att mäta och väga alla ingredienser så att recepten ska bli tillförlitliga. Jag är ju van att "kocka" på en höft, och att improvisera vartefter. Kanske pytsa i lite mer mjöl, röra i ytterligare ett ägg, skvätta i lite mer fond, grädda några minuter till o s v. Nu måste jag ju försöka komma ihåg allt jag gör! Och det händer att maken lite försynt muttrar över att maten kallnar för att jag ju måste fotografera innan vi börjar äta!

Det roliga överskuggar i alla fall stötestenarna med hästlängder. Det är fantastiskt att få respons från er läsare, och att få höra att ni faktiskt testat en del och att det har fungerat. Det känns också otroligt roligt och hedrande att besöksantalet växer, och att jag nu med stormsteg närmar mig 19.000-strecket. Det hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig när jag började!
Ibland undrar jag vilka ni är? Jag kan ju se i statistiken att jag har läsare från nästan hela världen. Ni finns i hela Norden, många av Europas länder, men också i USA, Australien, Indien, Iran, Taiwan, Thailand, Brasilien, Kanada. Hur i allsindar har ni hittat till mig??

Jag har också genom bloggen upptäckt hur roligt det är att fotografera! Jag tror t o m att jag fått lite nya ögon, och ett lite nytt sätt att betrakta min omgivning. Jag har ingen avancerad kamera, och jag är fortfarande bara amatör, så ibland får ni väl stå ut med suddiga bilder och konstiga vinklar, men oj så kul det är.

Hittills har jag gjort ett medvetet val att inte ha någon reklam på bloggen, och inte heller några tävlingar. Det kanske en del av er tycker är lite tråkigt, men jag vill kunna stå för det som finns på min blogg till hundra procent, och jag vill vara fri att rekommendera och avråda, hissa och dissa, efter mitt eget huvud. Det innebär att jag inte tjänar några pengar på bloggandet, och inte har några fördelar med att få gratisprodukter, och det kanske innebär att jag tappar en del läsare, men då får det vara så. Därmed inget ont alls om andra som väljer annorlunda. Jag tävlar ibland själv hos andra, och skickar in bidrag till olika månadsutmaningar.
Om jag ändrar inställning lovar jag att säga till, så ni vet var ni har mig.

Det är naturligtvis helt frivilligt, men om ni har lust får ni gärna höra av er. Om ni inte vill kommentera direkt i bloggen kan ni skriva direkt till mig på gmail-adressen. Ni får gärna berätta om det är något speciellt ni vill att jag ska skriva om eller laga, och ni får gärna berätta om ni testat något av mina recept. Jag är glad över all respons, både ris och ros, och jag lovar att svara efter bästa förmåga.

Jag lovar inte att jag kommer att leverera ett inlägg varje dag i fortsättningen, och vi får väl se hur länge jag håller på överhuvudtaget, men nog satsar jag på ettårskalas i alla fall!

Tack alla goa läsare för att ni finns, och för att ni vill ta del av mina recept och mina tankar. Ett särskilt varmt tack till er som har valt att bli "följare" och troget hänger med mig! Fira gärna tillsammans med mig idag! Varför inte med en
kladdkaka med polkasmak, hallonmoussetårta, mangoäppelpaj eller kladdkaka med romdruckna körsbär.
Till ettårskalaset får jag väl klura ut en riktigt smaskig firartårta! Till dess får ni ta hand om er och vara rädda om er själva och varandra!

9 kommentarer:

  1. Vältajmat. Vi gjorde kladdkakan med mjölkfri ingefärschoklad (istället för romdruckna körsbär) igårkväll.

    SvaraRadera
  2. Grattis och tack för att Du är så generös och delar med Dej av Din matlagningskonst. Jag som i många år haft den äran att bli bjuden på dina goda rätter och bakverk känner mej priviligierad.

    SvaraRadera
  3. grattis på halvårsdagen! du blir bara bättre och bättre, och det är härligt att följa dig både i mattips och vardagliga klokheter!

    SvaraRadera
  4. Ja hurra vad duktig du är! Puss från ett av dina största fan!

    SvaraRadera
  5. Tack allihop för grattis och beröm, och tack för att ni troget följer mig!
    Och vad roligt att du också "firade" med mig anonym! Ingefärschoklad är också en av mina favoriter. Det finns också en jättegod mjölkfri choklad med tranbär, som jag brukar köpa. Mums! Den är också god i kladdkakan.

    SvaraRadera
  6. Grattis Kjersti till din fantastiska blogg! Jag förstår att det ligger massor med jobb bakom, fattar inte att du hinner varje dag!

    SvaraRadera
  7. Tack snälla Laila! Jag jobbar ju inte, så jag har ju tid att hålla på, men visst tar det sin lilla tid varje dag. Jag är full av beundran för alla som jobbar och ändå hinner blogga. Men som alltid handlar det förstås om hur man prioriterar. Vi har ju alla samma mängd tid att disponera, det är en av de få rättviasa sakerna här i livet.

    SvaraRadera
  8. Grattis! Och tack för inspiration till god och meningsfull mat. Särskilt bra för mig som behöver näringsrik mat, men behöver ofta en spark i baken för att ta tid och kraft till hushållet.

    Just nu har jag ditt recept på "laxpudding" i ugnen. Det blir en energikick efter en dag på din förr- förra arbetsplats.

    Du är fantastiskt duktig.Inte minst med ditt fotograferande, proffsigt vill jag säga.

    Bloggande är en stor affärsverksamhet som du vet. Jag var säker på att du får betalt, t ex av ICA, som du ofta visar loggan stort och tydligt så det förslår. Ta kontakt är mitt förslag. Du kan ändå göra precis som du
    vill. Vi har varit duktiga flickor länge nog utan att be om ersättning som vi borde.
    Grattiskram – full av beundran!

    SvaraRadera
  9. Tack snälla Catarina! Du är en av mina trognaste fans, och jag är så glad över att jag kunnat inspirera dig till att laga mat och ta hand om dig lite bättre på den fronten.
    Tack också för peppning ang bloggen, men jag avvaktar i alla fall tills vidare. Vill som sagt känna mig helt fri och utan lojaliteter åt något håll. Må så gott! Kram tillbaka!

    SvaraRadera