fredag 18 mars 2011

Thaismakande kycklingbullar med morotsnudlar




Den här månadens bloggutmaning hos Malin är asiatiskt i alla former. Jag har vägt mellan några olika förslag, men fastnade till slut för de här kycklingbullarna som vi ätit i veckan. De får alltså bli mitt bidrag.
Jag gjorde min egen kycklingfärs genom att mixa ett stort och fint majskycklingbröst med skinnet borttaget, men du kan precis lika bra använda färdigmald kycklingfärs.
Stek gärna ett litet prov först, och justera kryddningen. Vi är ju så olika vad gäller tycke och smak. L är lite "feg" när det gäller stark mat, så därför kryddar jag ibland lite i underkant, så får man smaksätta själv i efterhand. Den här kryddningen är lite "lagom".

400 g kycklingfärs
1 ägg
1 msk maizenamjöl
saft av en lime
1 stor pressad vitlöksklyfta
1 msk färsk, riven ingefära
1 msk fisksås
1 tsk röd Thaicurry
½ - 1 tsk citrongräs
olja till stekning

4 portioner valfria nudlar - jag tog glutenfria med smak av ingefära
2 morötter
1 msk neutral olja + några droppar sesamolja till kokvattnet

Till servering: någon Thaisås

Blanda kycklingfärsen med alla övriga ingredienser, och rör till en smidig färs.
Hetta upp oljan, och klicka ned färsen. Bryn bullarna fint runtom, och efterstek under lock ca 5 minuter.
Det är viktigt att bullarna är helt genomstekta eftersom det handlar om kyckling.
Skala morötterna, och gör långa remsor med hjälp av potatisskalaren.
Koka nudlarna i saltat vatten enligt anvisning på förpackningen, men häll lite olja i kokvattnet så att nudlarna inte klibbar ihop. Lägg ned morotsstrimlorna den sista minuten.
Häll av kokvattnet, och servera genast med någon Sweet Chilisås.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar